De omzet kwam in het tweede kwartaal uit op bijna 63 miljard kroon (8,5 miljard euro), tegen 38 miljard kroon (5,1 miljard euro) in het tweede kwartaal van 2021. DSV wist verder de het bedrijfsresultaat (ebit) te verdubbelen naar een kleine 7,5 miljard kroon (1,0 miljard euro), waarmee het concern de oplopende lijn uit het eerste kwartaal wist door te trekken.

Prognose

De Denen voelen zich door de florissante cijfers in de eerste jaarhelft voldoende zeker om de prognose voor het hele jaar op te hogen naar een resultaat (ebit) van 23 tot 25 miljard Deense kroon (3,2 miljard euro). Eerder verwachte DSV dat het bedrijfsresultaat over 2022 uit zou komen op 21 tot 23 miljard kroon.

Hoewel de winstverwachting anders doet vermoeden, ziet DSV ook afkoeling aan de horizon. In een toelichting waarschuwt topman Jens Bjørn Andersen van het concern voor toenemende economische onzekerheid in de wereld. ‘De vraag naar transport is in de afgelopen maanden afgenomen. Tegelijkertijd gaan grote delen van de wereldwijde supplychains gebukt onder congestieproblemen’, aldus de ceo.

Lucht- en zeevracht

De stijging van het resultaat kwam in het tweede kwartaal vooral voor rekening van de lucht- en zeevrachtexpeditie (+102,7% ten opzichte van een jaar eerder), wat voor DSV veruit de grootste bedrijfstak is. In het kwartaalrappoprt wijst de expediteur verder op de sterk gestegen opbrengsten in dit segment door tariefstijgingen en voor het bedrijf gunstige ontwikkelingen op de valutamarkt.

Verder profiteert DSV stevig van de schaalvoordelen door de overname van Global Integrated Logistics (GIL) in augustus vorig jaar. ‘De integratie is nu bijna voltooid’, meldt de directie in het kwartaalverslag. Dankzij de koop van GIL wist DSV de volumes in de luchtvracht in de eerste jaarhelft met 19% op te voeren. Exclusief de business van GIL daalde de volumes juist iets (-1%). Ook in de zeevracht boekten de Denen dankzij de GIL-integratie volumegroei (18%), terwijl er een krimp was van 6% wanneer de GIL-volumes buiten beschouwing gelaten worden.

Marktaandeel afsnoepen

In het wegvervoer zag DSV in het tweede kwartaal een omzetstijging van bijna 24%, naar 10,8 miljard Deense kroon (1,45 miljard euro). De winst voor belasting steeg mee, naar 566 miljoen kroon (+18,2%). DSV concludeert dat steeds beter lukt om marktaandeel af te snoepen van concurrenten. Wel waarschuwt het concern voor de gevolgen van het EU-Mobiliteitspakket, waardoor capaciteit, kosten en tarieven onder druk komen te staan.

Ook de conctractlogistiek, ondergebracht in de divisie Solutions, deed het goed met een omzetgroei van 49,3% en een stijgijg van de winst voor belastingen naar 753 miljoen kroon (+163,3%).

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement