UPS vervoerde in het afgelopen kwartaal gemiddeld 4% minder pakketten in de Amerikaanse thuismarkt. In de internationale tak bedroeg die daling zelfs ruim 13%. Daarmee voelt UPS de verminderde vraag naar pakketdiensten doordat consumenten minder uitgeven aan goederen en bovendien de broekriem aanhalen vanwege de oplopende inflatie.

Toch wist het pakketbedrijf met hogere prijzen de omzet met 5,7% op te voeren, naar 24,8 miljard dollar. Daarvan kwam 15,5 miljard voor rekening van de pakketdiensten in de VS, waar UPS per pakket 11,9% meer omzet boekte. De internationale business was goed voor ruim 5 miljard dollar. Daar steeg de omzet per pakket zelfs met bijna 14,8%. Het bedrijfsresultaat (ebit) kwam uit op 3,5 miljard dollar (+8,5%).

Breuk

Volgens ceo Carol Tome weerspiegelen de resultaten de breuk met de oude focus op volume. Sinds hij vorig jaar het roer overnam, richt het concern zich meer op winstgevende klanten als zorgbedrijven en kleine ondernemers.

UPS bevestigde bij de presentatie van de kwartaalcijfers zijn eerdere verwachtingen voor de rest van het jaar. Het concern prognosticeert voor heel 2022 een omzet van rond de 102 miljard dollar.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement