Europese verkopers die via het platform van Amazon hun spullen willen verkopen, worden door de toezeggingen voor een belangrijk deel bevrijd van het logistieke keurslijf waarin het bedrijf uit Seattle ze eerst probeerde te persen. Retailers die geen gebruik wilden maken van Amazon’s eigen logistieke diensten en bezorging kregen van het concern tot nu toe fors slechtere verkoopvoorwaarden voorgeschoteld. Brussel maakte zich ondertussen zorgen dat Amazon informatie over de voorwaarden van andere vervoerders zou gebruiken om er zelf beter van te worden. Amazon belooft nu om daarmee te stoppen.

De toezeggingen zijn onderdeel van een uitgebreide knieval van Amazon voor de Europese Commissie. Die doet al sinds 2019 onderzoek naar oneerlijke concurrentiepraktijken door het e-commercebedrijf. In het najaar van 2020 concludeerde Brussel voorlopig, dat Amazon data van andere verkopers gebruikt om zijn eigen producten beter in de markt te kunnen zetten.

Zo constateerde de mededingingswaakhond dat Amazon de zogenoemde ‘buy box’, het winkelwagenveld op de website waarmee kopers met een druk op de knop kunnen afrekenen, zodanig heeft ingericht dat eigen aanbiedingen en die van verkopers die gebruik maken van Amazon-logistiek in het voordeel zijn. Consumenten krijgen de beste aanbiedingen daardoor mogelijk niet eens te zien, stelde de Commissie. ‘Andere verkopers en onafhankelijke vervoerders lijden daardoor schade.’ Het webwinkelplatform heeft inmiddels beloofd geen gegevens van andere verkopers op zijn platform meer te gebruiken. Ook gaat Amazon alle verkopers op zijn sites gelijk behandelen voor wat betreft de ‘buy box’, zo blijkt uit een achttien pagina’s tellend voorstel van de retailer.

Vijf jaar

Amazon zegt toe zich vijf jaar aan de voorstellen te houden. Tegelijkertijd zegt het bedrijf het niet eens te zijn met de conclusies van de Europese Commissie, die de opmaat lijken te vormen naar de invoering later dit jaar van de nieuwe Europese Digital Markets Act. Brussel wil daarmee beletten dat platformbedrijven data van gebruikers benutten om de eigen concurrentiepositie te versterken. Amazon zegt zich ‘grote zorgen’ te maken dat de nieuwe regels nadelig uitpakken voor het bedrijf en partijen als Apple.

Inmiddels heeft de Europese Commissie reacties van marktpartijen op de voorstellen van Amazon gevraagd. Die reacties neemt de toezichthouder mee in haar uiteindelijke beslissing in de mededingingszaak. Brussel kan daarna besluiten de toezeggingen door Amazon wettelijk bindend te verklaren. De e-commercereus zal zich er dan aan moeten houden op straffe van een boete die kan oplopen tot 10% van de wereldwijde omzet van het bedrijf, zonder dat de Commissie verder bewijs hoeft te overleggen van concrete overtredingen van het mededingingsrecht. Dat zou voor Amazon een strop betekenen van tientallen miljarden.

Amazon telde vorig jaar ruim 1,4 miljoen verkopers op zijn Europese platform. Daarmee is de markt in Europa – die bij Amazon bestaat uit Duitsland, het VK, Frankrijk, Italië, Spanje, Zweden, Nederland en Polen – de tweede grootste na de Amerikaanse thuismarkt. In de VS zijn twee keer zoveel verkopers actief op de Amazon-marktplaats, maar in Europa groeit deze markt sneller (+17% per jaar in Europa, tegen +10% in de VS).

Concessies

De nu gedane concessies gelden voor alle bestaande en toekomstige marktplaatsen van Amazon in Europa. De Italiaanse markt vormt een uitzondering omdat Amazon daar al een zware sanctie voor overtreding van de mededingingsregels heeft gehad. De Italiaanse concurrentiewaakhond legde het webwinkelbedrijf eind vorig jaar een boete op van 1,13 miljard euro vanwege misbruik van zijn marktpositie. Ook de Ita­lianen concludeerden toen, dat Amazon zijn eigen logistieke dienst voortrok terwijl andere aanbieders en verkopers werden benadeeld. Partijen die geen gebruik maakten van de fulfilmentdiensten van Amazon werden buitengesloten van bepaalde voordelen op het gebied van zichtbaarheid en betere verkoopmogelijkheden, aldus de Italiaanse waakhond AGCM.

Ook in Duitsland ligt Amazon onder het vergrootglas. De Duitse kartelwaakhond voert op dit moment twee procedures tegen de webwinkel. De toezichthouder kondigde eerder deze maand bovendien een strenger regime aan voor Amazon, dat bij onze oosterburen goed is voor een omzet van 32 miljard euro per jaar. Amazon heeft met zijn marktplaats in Duitsland een marktaandeel van 70% en is daarmee naar de mening van het Duitse kartelbureau dominant. ‘Het enorme belang van het Amazon-handelsplatform wordt nog eens versterkt door de eigen retail-activiteiten op het platform’, zo schreef de Duitse toezichthouder. ‘Tegelijkertijd schrijft Amazon zelf de regels voor die aanzienlijke mogelijkheden bieden om de activiteiten en het succes van andere bedrijven te beïnvloeden.’ Amazon heeft al laten weten het ook met deze beoordeling helemaal niet eens te zijn.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement