Dat was bijna net zoveel als het totale ebit dat de expeditiedochter vorig jaar behaalde en dat resultaat was al een absoluut record in de geschiedenis van de Duitse spoorvervoerder.

Hoge lucht-en zeevrachttarieven

Zoals de grote concurrenten K+N en DSV profiteerde DB Schenker de afgelopen zes maanden van de gigantische hoge tarieven in de lucht-en zeevrachtmarkt. Daarnaast wist de expediteur bij de overige transportactiviteiten in onder meer het landvervoer de winst te verhogen.

Bij zusterbedrijf DB Cargo was er sprake van een omzetstijging van 5,6%, maar leverde die inkomstenstijging uiteindelijk een verlies van 300 miljoen euro op tegen een negatief resultaat van 352 miljoen euro over de eerste helft van van 2021.

De verliesgevende railgoederendochter had dit jaar blijkens een toelichting van DB vooral last van bouwwerkzaamheden aan het spoor. Dat leidde ertoe dat de Duitse chemie-industrie bijna 20% van het ladingsaanbod van het spoor naar de weg verlegde, aldus branchenvereniging VCI.

Weer nettowinst

Onder de streep leverden de logistieke activiteiten van DB Schenker de Deutsche Bahn weer zwarte cijfers op na twee jaar van verliezen. De nettowinst lag op 420 miljoen euro, een resultaatsverbetering vergeleken met dezelfde periode in 2021 van maar liefst 1,8 miljard euro.

Het resultaat voor belasting van DB lag over de eerste zes maanden op 876 miljoen euro, tegen een verlies over de eerste helft van vorig jaar van 1 miljard euro. De omzet van het Duitse spoorbedrijf liet verder een toename zien van 28% naar 28 miljard euro.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement