De problemen staken medio juni de kop op en sindsdien zijn al acht keer aangiftesystemen meerdere uren uitgevallen. Aangevende bedrijven moeten dan terugvallen op de zogenoemde noodprocedure: alle gegevens handmatig aanleveren. Dat leidt niet alleen tot veel extra werk en vertraging, maar vergroot ook de kans op fouten.
Uit meldingen van het zogenoemde Overleg Douane Bedrijfsleven IT blijkt dat de douane er ondanks de inzet van extra apparatuur en menskracht tot nu toe niet in is geslaagd om de echte oorzaak (‘root cause’) te achterhalen. Wel zorgen de extra investeringen ervoor dat de systemen nu stabieler draaien dan anderhalve maand geleden. Onder meer is de capaciteit van servers verhoogd en zijn er extra PC’s besteld. De douane heeft herhaaldelijk zijn excuses voor de gang van zaken aangeboden.
Modderfiguur
Het hoofd douanezaken van een grote logistieke dienstverlener reageert, dat ‘de Rotterdamse haven een modderfiguur slaat’ als gevolg van de aangifte-problemen. Volgens hem draaien declaranten, die de aangiftes regelen, overuren en lopen zendingen regelmatig vertraging op. Soms worden daardoor geplande afvaarten gemist.
Godfried Smit, douane-expert van Evofenedex, is terughoudender. ‘De Nederlandse douane heeft lange tijd voorop gelopen met automatisering, maar heeft last van een remmende voorsprong. Er zit sleet op de systemen’, zegt hij. Volgend jaar wordt een compleet nieuw systeem ingevoerd, Douane Management Systeem (DMS). Volgens Smit staan de huidige problemen daar echter los van.
Tijdsdruk
De ferrysector heeft vanwege de hoge tijdsdruk veel last van de aangifte-problemen. Volgens Smit wordt er voor deze sector daarom overlegd over een ‘noodverband voor het noodverband’. De douane zou daarbij toestemming moeten geven voor het transporteren van zendingen zonder dat die officieel zijn aangegeven. Hoewel er regelmatig overleg over wordt gevoerd, is er nog geen zicht op een oplossing.
Volgens Evofenedex leiden de verstoringen tot ernstige belemmeringen in de logistiek. Volgens de organisatie mag er geen enkel middel onbenut worden gelaten om de problemen te analyseren en op te lossen.
Een woordvoerder van de douane zegt dat het vervelend is als een sector last heeft van storingen bij douane-systemen. Ze zegt dat de dienst het bedrijfsleven zo goed mogelijk informeert.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?