DHL Global Forwarding was met een resultaat voor belastingen (ebit) van 746 miljoen euro de grote ster binnen de groep. De bedrijfswinst bij de expeditie was een verdubbeling vergeleken met het tweede kwartaal van 2021. Ook de divisie Supply Chain deed het niet slecht met een ebit van 244 miljoen euro (+23.2%). De pijn zat dit keer bij de koerier DHL Express dat de winst met 6,5% zag dalen naar 1,1 miljard euro ondanks een omzetgroei van 17,5%. De top van het Post-en pakketbedrijf schrijft de afname vooral toe aan de lockdowns in China de afgelopen tijd.

Op de pakketmarkt beginnen de volumes wel te dalen, zegt het bedrijf. Tijdens de coronapandemie nam onlineshoppen een grote vlucht en werden er veel meer pakketten verstuurd. Inmiddels trekken veel mensen als ze willen shoppen weer naar de winkelstraten. In de voorbije maanden kreeg Deutsche Post DHL daardoor minder pakketjes om te vervoeren. Toch ging de omzet bij de e-commerce-tak omhoog, want hogere tarieven compenseerden de lagere volumes ruimschoots.

Alles bij elkaar dikten de totale opbrengsten met meer dan een vijfde aan tot 46,6 miljard euro. Onder de streep bleef 2,8 miljard euro winst over. Dat was dik 13% meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Het grote logistieke concern bevestigde ook zijn eerdere financiële verwachtingen, ondanks de hogere energieprijzen en flink afgezwakte economische groei in de wereld.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement