Topvrouw Herna Verhagen van PostNL gaat voor het lopende boekjaar 2022 nu uit van een bedrijfsresultaat dat ligt tussen de 145 en 170 miljoen euro, in plaats van de bandbreedte van 170 tot 210 miljoen euro van enkele maanden geleden.

Het bedrijf moet daarbij alle zeilen bijstellen, met onder meer een tariefsverhoging om de nieuwe winstdoelstelling te kunnen halen, want de onderliggende cijfers over het tweede kwartaal geven een somber beeld over het pakketvervoer. Zo slonk het volume van de divisie Parcel van 95 miljoen naar 83 miljoen zendingen, terwijl het resultaat voor belastingen (ebit) kelderde van 56 miljoen naar 14 miljoen euro. De divisie Parcel bleef met 519 miljoen euro op een totale omzet van 746 miljoen (-11%) wel de grootste broodwinner bij PostNL.

Duurdere brandstof

De directie schrijft het gros van de dalende omzet bij het pakketvervoer toe aan het afnemende online winkelen (-40 miljoen euro) van de Nederlandse consument na de coronapandemie, maar in de toelichting op het kwartaalresultaat worden ook de lagere opbrengsten bij de internationale koeriersdochter Spring en de divisie Logistiek genoemd als negatieve factoren voor het slechte pakketresultaat. Samen met ‘extra kosten’ in België in verband met invallen door de Belgische arbeidsinspecties in een aantal pakketvestigingen van PostNL drukten die het resultaat over het tweede kwartaal met 22 miljoen euro.

Verder was PostNL in de verslagperiode een bedrag van 16 miljoen euro aan extra uitgaven kwijt aan duurdere brandstof en loonstijgingen, blijkt uit de cijfers.

In totaal was er een verslechtering van het resultaat van rond de 90 miljoen euro vergeleken met dezelfde periode vorig jaar, wat deels kon worden gecompenseerd door het ‘terugschalen’ van de werkzaamheden en ‘lagere operationele kosten’, aldus PostNL. Dat leverde over het laatste kwartaal een bedrag van 34 miljoen euro aan bezuinigingen op. Daarnaast heeft het Nederlandse pakket- en postbedrijf via ‘prijsstijgingen’ in het pakketvervoer al 12 miljoen euro aan extra inkomsten opgehaald in het tweede kwartaal.

Onzekerheid

In de tweede helft van het jaar wil de directie zoals gezegd via tariefstijgingen, waarvan de hoogte nog onbekend is, het lek bij het pakketvervoer dichten. Want voorlopig wordt niet gerekend op een forse volumestijging in de pakketmarkt, ‘gelet op de moeilijke marktomstandigheden’. De verwachting is dat de consumenten door de inflatie minder zullen bestellen. Dat leidt volgens PostNL niet alleen tot ‘aanhoudende onzekerheid’ in de markt, maar vermindert ook de voorspelbaarheid. Samen met de stijgende kosten en een nijpend tekort aan personeel in het pakket- en postvervoer ziet PostNL in het najaar zo een gevaarlijke cocktail ontstaan.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement