Dat blijkt uit het recent gedeponeerde jaarverslag over 2021 van het Nederlandse dochterbedrijf van de grote Deense expediteur. DSV Sea & Air Nederland BV leed in dat boekjaar ondanks een fors gestegen omzet van 40% naar 570 miljoen euro onder de streep een verlies van 14 miljoen euro.

Goodwill

Voor 2020 lag dat negatieve eindresultaat met 41 miljoen euro zelfs aanzienlijk hoger. De oorzaak voor dit verlies zijn de jaarlijkse afschrijvingen  op de goodwill ‘die voortkomen uit de oude en nieuwe overnames’ (A&S, UTi en Panalpina), blijkt uit de jaarrekening over 2021. Voor dat boekjaar lag die afschrijving op een bedrag van 47 miljoen euro, schrijft de directie in een toelichting. Zonder die afschrijvingen op de goodwill zou DSV voor het boekjaar 2021 een positief bedrijfsresultaat (ebitda) van rond de 40 miljoen euro hebben geschreven in de Nederlandse markt, meldt de bedrijfstop verder.

Voor 2020 zou die bedrijfswinst op een kleine 10 miljoen euro zijn uitgekomen zonder de hoge afwaarderingen. Helaas heeft DSV nog wel even last van die afschrijvingen, want die zijn blijkens het jaarverslag verspreid over een periode van vijf jaar.

Hogere winstgevendheid

DSV verwacht intussen wel dat de verdere integratie van het overgenomen Panalpina en de recent aangekochte logistieke poot van Agility (GIL) zal leiden tot verdere kostenbesparingen en hogere winstgevendheid de komende jaren en dat daarmee DSV ook op den duur zwarte cijfers gaat schrijven in Nederland.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement