In een melding aan de beurs van Kopenhagen zegt de rederij ‘aanzienlijke bedrijfssynergieën’ te verwachten door de verkoop over en weer van de logistieke diensten van LF aan bestaande klanten van Maersk en van de containerdiensten van Maersk aan LF-klanten. Daarnaast worden er ‘kleinere kostensynergieën’ verwacht wanneer de bedrijven worden samengevoegd.

Het concern verwacht niet dat de overname dit jaar al zal bijdragen aan het groepsresultaat ‘aangezien de boekhoudkundige impact op het onderliggende resultaat van de consolidatie van LF Logistics niet materieel zal zijn in 2022’. Partijen zijn overigens een zogenoemde earn-out regeling van 160 miljoen dollar overeengekomen. Maersk hoeft dat bedrag pas over te maken als aan bepaalde voorwaarden is voldaan.

Het concern kondigde de overname eind vorig jaar al aan als onderdeel van de strategie om divisie logistiek sterk uit te breiden. LF heeft zo’n 10.000 mensen in dienst en beschikt over 223 distributiecentra in 14 Aziatische landen. Verkopende partijen zijn het Chinees handelshuis Li & Fung Limited, dat de meerderheid in handen had en de Singaporese staatsinvesteerder Temasek met een belang van 22%.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement