Voor Ikea was het rapport van de Arbeidsinspectie reden om de samenwerking met Alert op te zeggen. De transporteur schrijft ‘ontsteld’ te zijn door deze ‘eenzijdige opzegging’ naar aanleiding van een ‘incident’.

Alert verzorgde 25 jaar jaar vervoers- en montagediensten voor het meubelbedrijf. Voor die diensten zette het transportbedrijf onderaannemers in, die volgens de verklaring dagelijks worden gecheckt op het naleven van de regelgeving. In de brief staat: ‘Alert begrijpt als geen ander dat het uitvoeren van logistieke werkzaamheden door personen die daartoe niet gerechtigd zijn, niet acceptabel is.’

Als-excuus

Alert laat weten dat uit het rapport van de Arbeidsinspectie blijkt dat bij een onderaannemer een persoon werkte die niet gerechtigd zou zijn om in Nederland te werken. Ikea heeft het in de eigen verklaring over ‘misstanden’, meervoud dus. De Arbeidsinspectie kan geen toelichting geven op specifieke incidenten.

Volgens Alert wordt er nog onderzocht wat er precies is voorgevallen. In de verklaring komt het bedrijf alvast met een als-excuus: ‘als er bij de subcontractor daadwerkelijk een fout is gemaakt, betreuren wij dat uiteraard.’

Lees ook: Buitenlandse medewerkers zonder vereiste werkgunning bij Alert

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement