Dat blijkt uit het recent bij de Kamer van Koophandel gedeponeerde jaarverslag over 2021. De haven- en logistieke groep schrijft de verliezen toe aan herstructureringskosten en afboekingen op eerdere investeringen. Voor het lopende jaar rekent ceo Rik Pek wel op een positief resultaat onderaan de streep (zie interview pagina 2).

Pek omschreef eerder in een toelichting op de jaarcijfers het boekjaar 2021 als ‘turbulent’, maar zegt nu tevreden te zijn met het negatieve resultaat, dat bijna twee miljoen lager was dan het verlies uit 2020. Dat verlies noopte Broekman in 2020 nog tot een ingrijpende reorganisatie. Centraal daarin stond de verkoop van de nog geen drie jaar eerder overgenomen, verliesgevende Antwerpse VLS-groep.

Badwill

VLS houdt zich bezig met de logistiek van bulkchemie en werd overgenomen van het Israëlische chemiebedrijf Gadot Group. Toenmalig Broekman-topman Raymond Riemen sprak van ‘een mijlpaal’ en ‘de grootste acquisitie in de geschiedenis van het bedrijf’. Uit gegevens van het Handelsregister blijkt dat het bedrijf in 2019 zwaar verliesgevend was en dat er acht ton aan ‘badwill’ op was afgeboekt.

De nettowinst kwam dat jaar uit op 5,8 miljoen euro, maar dat was vrijwel volledig te danken aan een fiscale meevaller van 4,7 miljoen euro op de verliezen die waren geleden op de acquisitie van de VLS-groep. Het resultaat voor belasting in 2019 kwam uit op slechts 95.280 euro.

Financieel topman Nicolas Parey van Broekman zegt dat de verkoop van de VLS-activiteiten, die waren omgedoopt in Broekman Logistics Belgium Antwerp (BLBA), een positief effect heeft op de bedrijfswinst (ebitda) van de divisie Warehousing. Die zag de omzet vorig jaar met 4% stijgen, maar kampte met onderbezetting van de capaciteit en slechte prijzen. Broekman heeft recentelijk besloten om zich volledig uit de bulkchemie terug te trekken.

Breakbulk

De toename van de groepsomzet is volgens Broekman vooral te danken aan de sterke groei van de divisie Forwarding & Shipping, waarvan de omzet nagenoeg verdubbelde en de bijdrage aan de bedrijfswinst ‘nog sneller’ toenam. Broekman schrijft dit toe aan ‘de marktsituatie’, waarschijnlijk een verwijzing naar de vorig jaar op hol geslagen containervaart. Het bedrijf spreekt van ‘zeer succesvolle en continu groeiende expeditie-activiteiten in India, Polen, Nederland, Tsjechië en België, die dit jaar verder worden uitgebreid’.

De divisie Breakbulk zag de omzet volgens Broekman met 6% stijgen, ondanks het verlies van een grote klant. De bijdrage aan de bedrijfswinst nam af, maar was volgens Pek wel positief. Raymond Riemen moest begin vorig jaar na een ­carrière van ruim twintig jaar bij Broekman het veld ruimen vanwege een hoogoplopend conflict met de Duitse meerderheidsaandeelhouder Ralph-Hillard Geuther over de toekomst van deze activiteit.

Riemen wilde deze tegen de uitdrukkelijke wens van Geuther in verkopen. In de verklaring maakt Broekman nog eens duidelijk aan deze activiteiten te willen vasthouden: ‘De unieke breakbulkterminals in Rotterdam zullen langetermijn-klanten blijven bedienen in de sectoren shortsea, metalen, industriële apparatuur en hernieuwbare energie’.  Volgens Pek wordt er nu juist gewerkt aan plannen om de terminals uit te breiden.

Het bedrijf is daarover voor de terminal in het Waalhavengebied onder de werknaam Breakbulk­carrousel in gesprek met Havenbedrijf Rotterdam en een aantal andere bedrijven in de Rotterdamse haven. Die gesprekken zijn al enkele jaren geleden in gang gezet. De andere bedrijven zijn Metaal Transport, J.C. Meijers en RHB. Uitgangspunt is dat ze alle vier de ruimte krijgen om verder te groeien.

Uit het jaarverslag blijkt overigens dat de breakbulkactiviteiten met een netto omzet van ruim 33 miljoen euro de kleinste divisie binnen de groep vormen. Forwarding & Shipping is met bijna 171 miljoen in omzet ruim vijf keer zo groot, Warehousing & Distribution met ruim 75 miljoen meer dan twee keer.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement