De raad van commissarissen van het Duitse spoorbedrijf zou de verkoop snel willen goedkeuren, melden persbureau Reuters en het Duitse weekblad Der Spiegel. Daarbij ligt zowel de optie van een directe verkoop als die van een beursgang op tafel.

20 miljard

Volgens Reuters zou DB Schenker bij een verkoop, die in 2023 of 2024 zou moeten plaatsvinden, gewaardeerd worden op een bedrag van 12 tot 20 miljard euro. Die waardering is echter sterk afhankelijk van de staat van de Duitse economie en de impact van de oorlog in Oekraïne en de energiecrisis.

De opbrengst van de verkoop zou ten goede moeten komen aan verbetering van de infrastructuur in Duitsland, zo weet Der Spiegel, waardoor de daarvoor bestemde middelen in de Duitse begroting omlaag kunnen.

De verkoopplannen voor DB Schenker kwamen vorig jaar in een stroomversnelling nadat de liberale FDP’er Volker Wissing aan het roer kwam te staan van het Duitse ministerie van verkeer. De huidige coalitie wil dat DB zich weer helemaal gaat richten op het spoorvervoer. Daarnaast gaat het staatsbedrijf gebukt onder een schuldenlast van ongeveer 30 miljard euro en is er geld nodig voor investeringen in onderhoud en modernisering.

Potentiële kopers

De lijst met potentiële kopers voor DB Schenker is behoorlijk lang. Onder meer de logistieke reuzen Maersk, Kuehne+Nagel en DSV zouden al langer interesse hebben. Ook private equity heeft zijn pijlen gericht op Schenker. Zo meldde de Duitse zakenkrant Handelsblatt begin dit jaar dat participatiemaatschappijen CVC en Carlyle een gezamenlijk bod wilden doen op het concern.

Schenker heeft wereldwijd 75.000 medewerkers en is goed voor ruim een derde van de omzet van Deutsche Bahn. In de eerste helft schroefde de logistieke dichter van DB het bedrijfsresultaat (ebit) op naar 1,2 miljard euro, waardoor het spoorbedrijf voor de hele groep zwarte cijfers kon rapporteren. DB Schenker beschikt in Nederland over 22 logistieke centra en kantoren op zeventien locaties.

Sinds 2002 is DB Schenker als zelfstandige transport- en logistieke divisie onderdeel van Deutsche Bahn. DB verwierf de logistieke dienstverlener destijds voor ongeveer 2,5 miljard euro toen het de Stinnes Groep kocht.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement