Dat blijkt uit een enquête door vastgoedadviseur Savills onder 450 grote marktpartijen en adviseurs. 40% van de respondenten ziet uitbreiding in ons land wel zitten, tegen 13% in 2021. Frankrijk en Duitsland blijven de komende drie jaar de grootste markten voor uitbreiding.

Bijna driekwart van de bedrijven die in de komende drie jaar op zoek gaan naar nieuwe magazijnruimte, denkt daarbij aan XL-distributiecentra of middelgrote logistieke locaties groter dan 10.000 vierkante meter.

Ook dit jaar is de verhuur van logistieke ruimte ‘bestendig’, concludeert Savills. De verhuur steeg in de eerste helft van 2022 met 12% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar, en kwam uit op circa 20 miljoen vierkante meter, terwijl de leegstand verder terugliep tot 2,9% in heel Europa, waardoor de huurprijzen in heel Europa met gemiddeld 8,2% op jaarbasis stegen.

Uitdagender

Toch waren de bedrijfsomstandigheden de afgelopen zes maanden uitdagender, stelt Savills. Stijgende kosten en de beperkte beschikbaarheid van arbeidskrachten zijn de twee belangrijkste factoren waar de huurders dit jaar mee te maken hebben. Het tekort aan personeel stond bij de vorige uitgave van de Savills-enquête in 2021 nog vijfde plaats van grootste zorgen.

Voor beleggers blijft de locatie van gebouwen het belangrijkste beleggingscriterium, wat erop wijst dat A-locaties de meeste belangstelling zullen blijven genieten, terwijl ook duurzaamheidscriteria de beleggingsbeslissingen blijven beïnvloeden. Door het conflict in Oekraïne is de energievoorziening hoger op de agenda van beleggers komen te staan.

Voor huurders zijn kosten, locatie, omvang en technische kenmerken in de komende drie jaar de grootste uitdagingen bij het vinden van ruimte. Flexibiliteit van de huurperiode en betaalbaarheid werden genoemd als de belangrijkste eisen die aan magazijnruimte worden gesteld.

Corona

Veel van de ondervraagden zeggen daarbij ook lessen te hebben geleerd uit de coronapandemie. Het verminderen van de afhankelijkheid van invoer uit het buitenland (42%) wordt daarbij genoemd als belangrijkste verandering. Verder zegt 38% van de huurders meer voorraad te willen aanhouden en zoekt 31% naar manieren om zijn leveranciers basis diverser te maken.

Aanzienlijk meer respondenten dan vorig jaar verwachten dat elektrisch rijden de komende drie jaar de meest baanbrekende technologische innovatie zal zijn die de toeleveringsketen zal beïnvloeden. Aan automatisering (magazijn en voertuigen) en voorspellende analyses hechten zij ook meer belang dan vorig jaar. Huurders zien magazijnrobotica (45%), autonome voertuigen (44%) en levering met drones (33%) als de meest invloedrijke technologische innovaties op de middellange termijn.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement