De eerste leveringen via Cult, dat staat voor staat voor Collaborative Urban Logistics & Transport, vonden plaats in maart van dit jaar. Toen startten zeven bedrijven, waaronder Danone, Delhaize en Jacobs Douwe Egberts, met de gebundelde bevoorrading vanuit het distributiecentrum Antwerpen X van BPost, dat ligt aan de noordwestelijke rand van de stad. De bedrijven leveren hun lading aan bij het BPost-dc, waarna Bpost de goederen op vaste tijdstippen met onder meer cargofietsen en elektrische bestelwagens bezorgt in de binnenstad.

Deze maand sloten nog eens zes Antwerpse partijen zich aan bij het samenwerkingsverband. Zij werken niet alleen samen voor b2b-leveringen, maar ook voor bezorging bij particulieren. Zo gebruikt A.S. Adventure, een outdoorketen, Cult zowel voor de levering aan de eigen winkels als om pakjes naar klanten te sturen.

Regisseur

Cult is een initiatief van Tri-Visor, dat optreedt als regisseur. Of als, zoals ceo Alex van Breedam het zelf noemt, een ‘cross supply chain orchestrator’. ‘Wij zijn bij wijze van spreken de algemeen directeur van de coöperatie’, zegt hij. Om de samenwerking goed te laten verlopen, organiseert Van Breedam regelmatig overleg. Elk kwartaal is er een samenkomst van ‘topmensen in de supply chain’ waarbij afstemming plaatsvindt. ‘Dat is misschien wel de grootste toegevoegde waarde. Het vertrouwen groeit tussen die bedrijven. Men kent elkaar. De bedrijven nemen samen beslissingen en ik voer het uit.’

Die afstemming gaat onder meer over het synchroniseren van stromen. Door het gezamenlijke belang zijn bedrijven vaak meer bereid om zich flexibel op te stellen, vertelt Van Breedam. ‘Voor een bedrijf als BPost is het heel moeilijk om een individuele klant zo ver te krijgen zijn ladingen een half uur eerder aan te leveren. Als een bedrijf ziet dat het er zelf ook beter van wordt, is het eigenlijk geen moeite.’

Mededingingsregels

Bij de vergaderingen zitten concurrerende bedrijven volgens Van Breedam ‘gebroederlijk naast elkaar’, zoals tele­comreuzen Proximus en Telenet en de elektronicazaken Vanden Borre en Krefel. ‘Vanwege mededingingsregels mogen zij als directe concurrenten niet zomaar met elkaar zaken afstemmen’, zegt Van Breedam. ‘Maar omdat wij er als neutrale partij tussen zitten, kan dat wel.’

De kern van de coöperatie is daarom een raamwerk waarbij elk bedrijf een multilateraal contract sluit met de andere deelnemers. Die gestandaardiseerde overeenkomst maakt het gemakkelijker voor nieuwe partijen om in te stappen. En daar is het Van Breedam om te doen. Hoe meer volume aan pakjes en pallets beschikbaar is om slim te bundelen aan de stadsrand, des te groter de voordelen. ‘Elk bedrijf weet dat het zelf niet in staat is om de volumes aan te leveren die we samen hebben. De efficiëntie die we binnen Cult halen, is altijd groter dan haalbaar is voor de individuele deelnemers.’

Cult werkt in Antwerpen voor de logistiek samen met BPost. De samenwerking is het resultaat van een uitvraag in de markt. ‘BPost had de beste voorwaarden’, zegt Van Breedam. ‘Maar het zou kunnen dat er andere dienstverleners in beeld komen als we gaan uitbreiden naar Mechelen of Brussel. We zijn geen gesloten club maar een open community en kunnen niemand weigeren, zowel aan de kant van de verladers als aan de kant van de logistieke dienstverleners.’

Deeleconomie

De aanbestedingen van Cult zijn daarbij ingericht voor de deeleconomie, vertelt Van Breedam. ‘We hebben aan elke dienstverlener gevraagd om een staffel aan te leveren, te beginnen bij duizend pakjes tot aan een miljoen pakjes. Voor elk aantal is een dropcost vastgelegd. Het is dus voor alle betrokken partijen beter als er meer bedrijven instappen. Zij zien dat immers direct aan hun tarief.’

Wat de door Cult geconsolideerde volumes op dit moment precies zijn, wil Van Breedam niet vertellen. Wel wil hij kwijt dat de ambitie fors hoger ligt dan nu het geval is. De ceo ziet onder meer kansen om ook de koelketen in Antwerpen te betrekken bij Cult. De vraag is dan of dat mogelijk is vanuit het sorteercentrum van Bpost. ‘Die heeft wel interesse om die diensten te ontwikkelen’, zegt Van Breedam. ‘Wij worden nu ook aangesproken over stromen voor ziekenhuizen, die geconditioneerd moeten zijn. Als Bpost dat niet kan, dan moeten we samenwerken met iemand anders.’

Cult vindt zijn oorsprong in de project­oproep voor stedelijke logistiek ‘Slim naar Antwerpen’, die als doel heeft om de regio Antwerpen bereikbaar en leefbaar te houden. Het reduceren van het aantal kilometers is daarbij volgens Van Breedam de eerste stap. ‘Daarna komt het verduurzamen van het transport.’ Met Bpost zijn daarom afspraken gemaakt over emissievrije bevoorrading. Cult claimt inmiddels een CO2-reductie van 90% ten opzichte van de situatie van voor de oprichting van het samenwerkingsverband te hebben bereikt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement