Verhagen had destijds de Belgen buiten de deur weten te houden, onder meer met de belofte dat ze de beurswaarde van PostNL zelfstandig tot een koers van 6,50 euro zou kunnen opkrikken. Bijna zes jaar later weten de aandeelhouders wel beter. De koers van het aandeel PostNL schommelde begin van deze week rond de 1,58 euro op de Amsterdamse beurs, wat neerkomt op een beurswaarde van 800 miljoen euro. Dat is nog geen een derde van het bedrag waarvoor Bpost in 2016 de Nederlandse branchegenoot wilde overnemen. Ter vergelijking: het aandeel van het veel kleinere Belgische post-en pakketbedrijf werd deze week verhandeld op de beurs van Brussel voor 5,50 euro, wat goed is voor een beurswaarde van 1,12 miljard euro.

Positie Verhagen

Verhagen, sinds 2012 aan het roer bij PostNL, heeft dan ook wat uit te leggen aan de financiële markt en slaagt daar steeds minder in. Eerder deze maand werd zij nog voorgedragen voor een derde termijn van vier jaar als ceo door de raad van commissarissen van PostNL, maar de vraag is nu of die voordracht nog op voldoende steun kan rekenen gezien de laatste onheilstijding rond het post-en pakketbedrijf.

Ook het crisismanagement door Verhagen, snijden in de dienstverlening bij de zakenpost en Pakketten (consolidatie van ophaalritten) en prijsverhogingen, wordt naar de smaak van veel analisten wel erg laat ingezet. Dat versterkt het beeld dat de top de vinger niet aan de pols heeft bij PostNL. Daarnaast vallen hogere tarieven slecht bij de grote klanten en is het ook niet verrassend dat Deutsche Post DHL onlangs heeft bekendgemaakt volgend jaar actief te worden in het postvervoer in Nederland boven 50 gram. Aan het postmonopolie van PostNL, brieven onder 20 gram, kunnen de Duitsers niet komen, maar in het zwaardere postsegment, waar PostNL al kampt met een slinkend postvolume, zal de komst van de Duitsers zeker worden gevoeld.

Consumentenvertrouwen

DP DHL was al eerder actief op de Nederlandse zakelijke postmarkt met de prijsvechter Selektmail, maar verkocht het dochterbedrijf in 2011 aan Sandd. Dat werd later overgenomen door PostNL. Het ministerie van Economische Zaken stond die acquisitie destijds toe ondanks bezwaren van kartelautoriteit ACM.

De laatste winstwaarschuwing van PostNL komt ook op een tijdstip dat DP DHL juist door een groeiend ladingaanbod uit e-commerce zijn winstverwachting naar boven heeft bijgesteld. Terwijl PostNL het lage consumentenvertrouwen in Nederland de schuld geeft voor het stagnerende pakketvolume, lijkt de Duitse rivaal daar aanzienlijk minder last van te hebben. DP DHL verwacht op basis van het gestegen pakketvolume over het derde kwartaal een bedrijfswinst (ebit) van 2 miljard euro, 200 miljoen euro meer dan in de dezelfde periode vorig jaar. Rond 1 miljard euro kwam voor rekening van de koeriersactiviteiten. DP DHL heeft zijn winstverwachting voor het lopende boekjaar van 8 miljard euro dan ook met 5% opgeschroefd.

Verlies Pakketten

Daar kan PostNL slechts een negatief ebit van twintig miljoen euro tegenover zetten en heeft het alle eerdere winstramingen voor dit jaar ingetrokken. Daarnaast slonk ook de omzet. De meeste zorgen baren de analisten echter de tegenvallende pakketcijfers. Die hadden moeten toenemen, maar bij de divisie stagneerde de omzet over het derde kwartaal (506 miljoen euro) en werd er een bedrijfsverlies van 1 miljoen euro geleden, tegen een winst van 27 miljoen euro een jaar geleden. Van het verhaal van de directie dat het pakketvervoer de winstmotor zou zijn bij een slinkend postvervoer klopt dan ook niet meer veel.

Voor de directie van Panalpina was het dan ook pijnlijk te moeten toegeven dat ‘de verwachte terugkeer naar groei in pakketten in het derde kwartaal niet is uitgekomen’. Ook voor het vierde kwartaal van dit jaar valt er volgens de top geen volumegroei te verwachten. Dat laatste verklaart ook de stevige koersdaling op de Amsterdamse beurs van PostNL van de laatste dagen. De beurs lijkt langzaam het vertrouwen te hebben verloren in het bestuur. Wellicht gaat die koers de komende tijd nog verder naar beneden zodat zich binnenkort koopjesjagers zullen melden bij het hoofdkantoor van PostNL in Den Haag. Of die dan ook zo bruusk als Bpost zes jaar geleden de deur wordt gewezen, is dan maar de vraag.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement