De kwartaalcijfers C.H. Robinson zorgden op de Amerikaanse beurs de laatste dagen voor teleurstelling en een koersdaling van het aandeel C.H. Robinson. Analisten waren in hun prognoses uitgegaan van een aanzienlijk hogere omzet van rond 6,3 miljard dollar. en zeker niet van een afname.  Dat de brutowinst van het expeditiebedrijf nog met 5% steeg naar 887 miljoen dollar, maakte daarbij weinig indruk op de beursvloer.

Vergeleken met de winststijging over het boekjaar 2021 van bijna 70% van C.H. Robinson zien de beursanalisten een stijging van 5% eerder als een stagnatie. Daarbij komt dat het lek bij de Amerikaanse expediteur vooral in de internationale expeditie zit. Deze divisie was de laatste jaren verantwoordelijk voor forse winststijgingen.

Mindere vraag

Topman Bob Biesterfeld van C.H. Robinson had al eerder tijdens de presentatie van de cijfers over het tweede kwartaal van dit jaar gewaarschuwd dat de ronkende winstcijfers van de afgelopen twee jaar voor de tweede jaarhelft definitief voorbij zullen zijn door de dalende vraag naar vrachtruimte en de afnemende tarieven in vooral de internationale containervaart. Die voorspelling blijkt nu grotendeels te zijn uitgekomen.

Weliswaar leverde het Noord-Amerikaans wegvervoer (NAST), goed voor twee derde van de omzet bij C.H. Robinson, nog een winstgroei op van 22,5% naar 563,8 miljoen euro, maar die toename was grotendeels toe te schrijven aan stevige kostenreducties (17%) en een extra tariefsverhoging (20,5%). Qua volume was er met 0,5% nauwelijks nog groei te bespeuren bij de Amerikaanse landdivisie en dat geeft de beursanalisten te denken.

Expeditie

De pijn bij C.H. Robinson zit echter vooral bij de internationale expeditiepoot Global Forwarding. Daar kelderde de omzet met 23,6% over het derde kwartaal naar een bescheiden 1,5 miljard euro door hoofdzakelijk een teruggang in de vraag naar containervervoer en de lagere zeevrachttarieven. De brutowinst viel in de internationale expeditie ruim 20% lager uit naar iets onder een kwart miljard euro.

Het onderdeel zeevracht liet daarbij een winstdaling zien van iets meer dan 25%, wat blijkens de kwartaalcijfers grotendeels was toe te schrijven aan lagere tarieven en voor slechts zo’n 2,5% aan een minder aanbod. De brutowinst bij het luchtvrachtvervoer nam met ruim 21% iets minder af. De belangrijkste verliesfactor waren in dit segment niet de tariefdalingen, maar een forse afname in het aanbod (-16,5%).

Overname DSV

Pikant detail is nog dat eerder dit jaar uitlekte dat DSV interesse zou hebben in een overname van Global Forwarding. Destijds werd de koopsom op 9 miljard euro geschat, maar daar kan waarschijnlijk al wat van af gezien de laatste financiële prestaties van de Amerikaanse expediteur.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement