Quote 500: deze transportondernemers zwemmen in het geld

Succesvolle entrepeneurs

De logistieke sector is met meer dan 30 ondernemers goed vertegenwoordigd in de Quote 500, de jaarlijkse ranglijst van de rijkste Nederlanders. De genoteerde transportondernemers zijn samen goed voor bijna 14 miljard euro.

Foto: NT / Rieneke Kok

13: De hoogst genoteerde transport(gerelateerde) ondernemer is John Fentener van Vlissingen. Hij is grootaandeelhouder van SHV, dat onder meer hijskampioen Mammoet in zijn portefeuille heeft. Quote schat de man in op 2,3 miljard.

21: Wim van der Leegte, ceo van de VDL Group, staat hoog in de ranking. VDL maakt en levert zo’n beetje alles voor de transportsector op wielen, variërend van touringcars tot automated guided vehicles voor containerterminals. VDL produceert ook scrubbers voor de scheepvaart. Quote schat het vermogen van Van der Leegte in op 2 miljard euro.

33: Marcel van Poecke investeert via Tree Energy Solutions (TES) in het Duitse Wilhelmshaven in een terminal voor vloeibare waterstof. Van Poeck wordt ingeschat op 1,5 miljard. Een deel daarvan is terug te voeren op de verkoop van zijn oliebedrijf Petroplus enkele jaren geleden.

84: De broers Ton, Piet en Jaap Koole delen samen de 84ste plek met een geschat vermogen van 550 miljoen euro. In 2010 verkochten zij Koole Tanktransport aan het Zweedse EQT. Toen hielden ze vast aan een resterende 15%, vijf jaar later leverde dat aandeel nog eens 50 miljoen euro op toen JP Morgan Koole kocht van EQT.

Havenbaronnen

106: Kees en Ad Kuijken delen 440 miljoen op plaats 106. De broers verkochten in 2019 het transportbedrijf KLG Eurotrans aan Sinotrans. Het bedrijf bestond toen net 100 jaar. Grootvader Cornelis Kuijken richtte net na de Eerste Wereldoorlog het bedrijf Luyksgestel Kuijken Transport op. De weg naar succes begon in de jaren ’80 toen KLG zich toelegde op containervervoer en groupagevervoer naar Frankrijk. In de jaren ’90 opende KLG een vestiging in Rotterdam om het containertransport dichtbij de haven te plaatsen.

114: Kommer Damen van Damen Shipyards is goed voor 425 miljoen euro. De zoon van Kommer, Arnout Damen, laat weten dat de schepenbouwer eind 2021 voor 8,8 miljard in de orderboeken had staan, een recordbedrag.

136: Dick Burger vindt zichzelf met 360 miljoen terug op plek 136. Burger bouwde het transportbedrijf Buko van zijn vader uit tot zakenimperium Scheybeeck waar nu onder meer Buko Transport en Vos Logistics onder vallen.

151: Havenbaronnen Jan Peter en Dolf Peterson van transport en goederenbedrijf HES International zijn met 340 miljoen euro terug te vinden op plaats 151. Dit jaar werd HES volledig eigenaar van de Amsterdamse overslaggroep OBA. De broers Peterson staan al jarenlang in de ranglijst en ieder jaar laten ze de redactie van Quote weten dat ze niet op de aandacht zitten te wachten. ‘De liefde komt altijd maar van één kant,’ schrijft de redactie. ‘En dat is niet die van hen.’

Tientallen vrachtwagens

169: Henk Groeneveld noteert dit jaar 290 miljoen euro. De Groeneveld Groep is een toeleverancier van de transportsector. De groep is ondertussen al een paar jaar eigendom van het Amerikaanse Timken.

184: Broers Caspar en Bas van Heertum zijn goed voor 275 miljoen euro. Via BAS World verkopen zij wereldwijd ‘tientallen vrachtwagens per dag’.

203: Marco en Ewald Raben van de Raben Group hebben een vermogen van 250 miljoen euro. In 2021 boekte de Group een winst van 25 miljoen euro. Begin dit jaar nam de Raben Group het Oostenrijkse expeditiebedrijf Bexity (Wenen) voor een onbekend bedrag over van de Duitse investeerder Mutares.

262: Rob Tromp van Caru Containers is een nieuwe binnenkomer in de lijst. Jaarlijks verkoopt hij volgens Quote 125.000 zeecontainers. Dankzij de coronacrisis, de congestie en de toegenomen vraag naar containers, staat Tromp nu in de ranglijst met een geschat vermogen van 215 miljoen euro.

290: Harry en Arjan Schenk van Schenk Tanktransport schrijven 200 miljoen euro. De broers hebben recent een meerderheidsbelang verkocht aan de private equity onderneming Argos Wityu.

Overnames

316: Wolter Koops van het gelijknamige transportbedrijf gaf het stokje al jaren geleden over aan zijn zoons en geniet nog altijd van dividenduitkering. Zijn vermogen wordt geschat op 180 miljoen euro.

336: Broer en zus Freddy en Jogé Nijhof staan op 336 met een vermogen van 170 miljoen. Zij namen het stokje over van hun vader, oprichter van het transportbedrijf Nijhof-Wassink. In september deed het bedrijf nog een overname: het Duitse Meyer-Landhandel werd ingelijfd. Nijhof-Wassink telt meer dan 400 vrachtwagens en 1750 mensen personeel. In 2021 was de winst  ruim 10 miljoen euro.

350: Peter Kütemann verdient zijn geld als ceo bij offshorebedrijf Dietsman. Quote schat zijn vermogen in op 160 miljoen euro.

360: Wim Beelen heeft zijn plek in de top 500 te danken aan de verkoop van de Amsterdam Logistiek City-hub voor 307 miljoen. Eind vorig jaar kocht Beelen het ADM-terrein in de Amsterdamse haven, recent ook de scheepssloperij Decom. Quote noteert een vermogen van 155 miljoen euro.

362: In 2021 maakte baggerbedrijf De Boer een winst van 10 miljoen, waarmee broers Hugo en Kees bijna 50 plaatsen stijgen in de ranglijst. Samen noteren ze een vermogen van 155 miljoen.

Grote vraag naar schepen

371: Quote citeert scheepsmakelaar Rob van Weelde: ’Schepen hebben hetzelfde nadeel als mensen, namelijk dat ze elk jaar een jaar ouder worden.’ Vanwege de grote vraag naar tweedehands schepen noteerde Van Weelde in 2021 een winst van 42,6 miljoen. Zijn vermogen: 155 miljoen euro.

374: Pieter den Hartogh van Den Hartogh schrijft 150 miljoen. De logistiek dienstverlener wist in 2021 een nettowinst te schrijven van 24 miljoen. In 2022 lijfde Den Hartogh Hedenskogs Åkeri en Hedenskogs Tankeri in, bedrijven gespecialiseerd in respectievelijk wegvervoer en tankreiniging en -opslag. 150 miljoen

383: Albert van Ommen is grootaandeelhouder van de Euro-Rijn Groep uit Moerdijk. Van Ommen zegt in het tijdschrift druk te zijn met uitbreidingen op de Tweede Maasvlakte, in Dordrecht en in Moerdijk.

386: Martin Verbrugge van het Zeeuwse wegtransportbedrijf Verbrugge International schrijft 150 miljoen euro. Het jaar 2021 werd afgesloten met een winst van bijna 11 miljoen. Verbrugge heeft volgens Quote grote stukken land in de havens van Vlissingen en Terneuzen in eigendom.

399: Wil Versteijnen verkocht eind vorig jaar de transport- en distributietak van GVT Logistics aan het Franse ID Logistics voor zo’n 80 miljoen. Versteijnen komt met een vermogen van 145 miljoen nieuw binnen in de lijst.

410: Met een vermogen van 140 miljoen euro staan Thierry en Patrick van ’t Hoff van Van Uden Shipping.

421: Jan Valkier van rederij Anthony Veder heeft 140 miljoen euro.

427: Paul van Es van de Van Es Holding Group werd rijk in de offshoresector, hij heeft 135 miljoen euro.

Hekkensluiters

430: Telgen uit de Heerema familie die zich toeleggen op de offshore zijn op meerdere plaatsen in de top 500 te vinden. Pieter Heerema staat op plek 27 met 1,7 miljard. Hugo Heerema staat op plaats 146 met 350 miljoen. Hekkensluiter is Eric Heerema op plaats 430 met 135 miljoen euro.

434: De gebroeders Bert en Jan Lagendijk bestieren samen het grondstoffentransportbedrijf LBH Group. Ze zijn goed voor 135 miljoen euro.

435: Toon Meeus van Meeus Transport uit Bergen op Zoom startte in 1933 met drie trucks. Hij heeft nu een vermogen van 135 miljoen euro.

469: Frits Dix verscheept met zijn NMT Shipping wereldwijd auto’s, vrachtwagens en bulldozers. ‘Overal is een tekort aan scheepsruimte, maar dankzij goede contracten konden wij redelijk doordraaien’, zegt Dix tegen Quote. Zijn vermogen staat op 125 miljoen.

471: Simon Frederiks van HSF Logistics is met 125 miljoen de hekkensluiter. HSF werd in september 2021 verkocht an DFDS.

Quote 500: deze transportondernemers zwemmen in het geld | NT

Quote 500: deze transportondernemers zwemmen in het geld

Succesvolle entrepeneurs

De logistieke sector is met meer dan 30 ondernemers goed vertegenwoordigd in de Quote 500, de jaarlijkse ranglijst van de rijkste Nederlanders. De genoteerde transportondernemers zijn samen goed voor bijna 14 miljard euro.

Foto: NT / Rieneke Kok

13: De hoogst genoteerde transport(gerelateerde) ondernemer is John Fentener van Vlissingen. Hij is grootaandeelhouder van SHV, dat onder meer hijskampioen Mammoet in zijn portefeuille heeft. Quote schat de man in op 2,3 miljard.

21: Wim van der Leegte, ceo van de VDL Group, staat hoog in de ranking. VDL maakt en levert zo’n beetje alles voor de transportsector op wielen, variërend van touringcars tot automated guided vehicles voor containerterminals. VDL produceert ook scrubbers voor de scheepvaart. Quote schat het vermogen van Van der Leegte in op 2 miljard euro.

33: Marcel van Poecke investeert via Tree Energy Solutions (TES) in het Duitse Wilhelmshaven in een terminal voor vloeibare waterstof. Van Poeck wordt ingeschat op 1,5 miljard. Een deel daarvan is terug te voeren op de verkoop van zijn oliebedrijf Petroplus enkele jaren geleden.

84: De broers Ton, Piet en Jaap Koole delen samen de 84ste plek met een geschat vermogen van 550 miljoen euro. In 2010 verkochten zij Koole Tanktransport aan het Zweedse EQT. Toen hielden ze vast aan een resterende 15%, vijf jaar later leverde dat aandeel nog eens 50 miljoen euro op toen JP Morgan Koole kocht van EQT.

Havenbaronnen

106: Kees en Ad Kuijken delen 440 miljoen op plaats 106. De broers verkochten in 2019 het transportbedrijf KLG Eurotrans aan Sinotrans. Het bedrijf bestond toen net 100 jaar. Grootvader Cornelis Kuijken richtte net na de Eerste Wereldoorlog het bedrijf Luyksgestel Kuijken Transport op. De weg naar succes begon in de jaren ’80 toen KLG zich toelegde op containervervoer en groupagevervoer naar Frankrijk. In de jaren ’90 opende KLG een vestiging in Rotterdam om het containertransport dichtbij de haven te plaatsen.

114: Kommer Damen van Damen Shipyards is goed voor 425 miljoen euro. De zoon van Kommer, Arnout Damen, laat weten dat de schepenbouwer eind 2021 voor 8,8 miljard in de orderboeken had staan, een recordbedrag.

136: Dick Burger vindt zichzelf met 360 miljoen terug op plek 136. Burger bouwde het transportbedrijf Buko van zijn vader uit tot zakenimperium Scheybeeck waar nu onder meer Buko Transport en Vos Logistics onder vallen.

151: Havenbaronnen Jan Peter en Dolf Peterson van transport en goederenbedrijf HES International zijn met 340 miljoen euro terug te vinden op plaats 151. Dit jaar werd HES volledig eigenaar van de Amsterdamse overslaggroep OBA. De broers Peterson staan al jarenlang in de ranglijst en ieder jaar laten ze de redactie van Quote weten dat ze niet op de aandacht zitten te wachten. ‘De liefde komt altijd maar van één kant,’ schrijft de redactie. ‘En dat is niet die van hen.’

Tientallen vrachtwagens

169: Henk Groeneveld noteert dit jaar 290 miljoen euro. De Groeneveld Groep is een toeleverancier van de transportsector. De groep is ondertussen al een paar jaar eigendom van het Amerikaanse Timken.

184: Broers Caspar en Bas van Heertum zijn goed voor 275 miljoen euro. Via BAS World verkopen zij wereldwijd ‘tientallen vrachtwagens per dag’.

203: Marco en Ewald Raben van de Raben Group hebben een vermogen van 250 miljoen euro. In 2021 boekte de Group een winst van 25 miljoen euro. Begin dit jaar nam de Raben Group het Oostenrijkse expeditiebedrijf Bexity (Wenen) voor een onbekend bedrag over van de Duitse investeerder Mutares.

262: Rob Tromp van Caru Containers is een nieuwe binnenkomer in de lijst. Jaarlijks verkoopt hij volgens Quote 125.000 zeecontainers. Dankzij de coronacrisis, de congestie en de toegenomen vraag naar containers, staat Tromp nu in de ranglijst met een geschat vermogen van 215 miljoen euro.

290: Harry en Arjan Schenk van Schenk Tanktransport schrijven 200 miljoen euro. De broers hebben recent een meerderheidsbelang verkocht aan de private equity onderneming Argos Wityu.

Overnames

316: Wolter Koops van het gelijknamige transportbedrijf gaf het stokje al jaren geleden over aan zijn zoons en geniet nog altijd van dividenduitkering. Zijn vermogen wordt geschat op 180 miljoen euro.

336: Broer en zus Freddy en Jogé Nijhof staan op 336 met een vermogen van 170 miljoen. Zij namen het stokje over van hun vader, oprichter van het transportbedrijf Nijhof-Wassink. In september deed het bedrijf nog een overname: het Duitse Meyer-Landhandel werd ingelijfd. Nijhof-Wassink telt meer dan 400 vrachtwagens en 1750 mensen personeel. In 2021 was de winst  ruim 10 miljoen euro.

350: Peter Kütemann verdient zijn geld als ceo bij offshorebedrijf Dietsman. Quote schat zijn vermogen in op 160 miljoen euro.

360: Wim Beelen heeft zijn plek in de top 500 te danken aan de verkoop van de Amsterdam Logistiek City-hub voor 307 miljoen. Eind vorig jaar kocht Beelen het ADM-terrein in de Amsterdamse haven, recent ook de scheepssloperij Decom. Quote noteert een vermogen van 155 miljoen euro.

362: In 2021 maakte baggerbedrijf De Boer een winst van 10 miljoen, waarmee broers Hugo en Kees bijna 50 plaatsen stijgen in de ranglijst. Samen noteren ze een vermogen van 155 miljoen.

Grote vraag naar schepen

371: Quote citeert scheepsmakelaar Rob van Weelde: ’Schepen hebben hetzelfde nadeel als mensen, namelijk dat ze elk jaar een jaar ouder worden.’ Vanwege de grote vraag naar tweedehands schepen noteerde Van Weelde in 2021 een winst van 42,6 miljoen. Zijn vermogen: 155 miljoen euro.

374: Pieter den Hartogh van Den Hartogh schrijft 150 miljoen. De logistiek dienstverlener wist in 2021 een nettowinst te schrijven van 24 miljoen. In 2022 lijfde Den Hartogh Hedenskogs Åkeri en Hedenskogs Tankeri in, bedrijven gespecialiseerd in respectievelijk wegvervoer en tankreiniging en -opslag. 150 miljoen

383: Albert van Ommen is grootaandeelhouder van de Euro-Rijn Groep uit Moerdijk. Van Ommen zegt in het tijdschrift druk te zijn met uitbreidingen op de Tweede Maasvlakte, in Dordrecht en in Moerdijk.

386: Martin Verbrugge van het Zeeuwse wegtransportbedrijf Verbrugge International schrijft 150 miljoen euro. Het jaar 2021 werd afgesloten met een winst van bijna 11 miljoen. Verbrugge heeft volgens Quote grote stukken land in de havens van Vlissingen en Terneuzen in eigendom.

399: Wil Versteijnen verkocht eind vorig jaar de transport- en distributietak van GVT Logistics aan het Franse ID Logistics voor zo’n 80 miljoen. Versteijnen komt met een vermogen van 145 miljoen nieuw binnen in de lijst.

410: Met een vermogen van 140 miljoen euro staan Thierry en Patrick van ’t Hoff van Van Uden Shipping.

421: Jan Valkier van rederij Anthony Veder heeft 140 miljoen euro.

427: Paul van Es van de Van Es Holding Group werd rijk in de offshoresector, hij heeft 135 miljoen euro.

Hekkensluiters

430: Telgen uit de Heerema familie die zich toeleggen op de offshore zijn op meerdere plaatsen in de top 500 te vinden. Pieter Heerema staat op plek 27 met 1,7 miljard. Hugo Heerema staat op plaats 146 met 350 miljoen. Hekkensluiter is Eric Heerema op plaats 430 met 135 miljoen euro.

434: De gebroeders Bert en Jan Lagendijk bestieren samen het grondstoffentransportbedrijf LBH Group. Ze zijn goed voor 135 miljoen euro.

435: Toon Meeus van Meeus Transport uit Bergen op Zoom startte in 1933 met drie trucks. Hij heeft nu een vermogen van 135 miljoen euro.

469: Frits Dix verscheept met zijn NMT Shipping wereldwijd auto’s, vrachtwagens en bulldozers. ‘Overal is een tekort aan scheepsruimte, maar dankzij goede contracten konden wij redelijk doordraaien’, zegt Dix tegen Quote. Zijn vermogen staat op 125 miljoen.

471: Simon Frederiks van HSF Logistics is met 125 miljoen de hekkensluiter. HSF werd in september 2021 verkocht an DFDS.