PostNL sloot de meetperiode af met een brutoverlies van 20 miljoen euro. Dat resultaat was een jaar eerder nog 23 miljoen positief. Nederlanders bestellen minder spullen online. Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek werd eerder al duidelijk dat 77 procent van de Nederlanders boven de 12 jaar oud vorig jaar iets online besteld. Dit jaar is dat 74 procent.

Het postbedrijf zag daardoor het aantal afgeleverde pakketten het afgelopen kwartaal niet stijgen, terwijl het bedrijf daar eerder wel op rekende. Het aantal brieven dat Nederlanders verstuurden daalde met 9,3 procent. De omzet kwam in het derde kwartaal uit op 709 miljoen, een daling van 3 procent in vergelijking met hetzelfde kwartaal vorig jaar.

Niet beter

Het postbedrijf zei in oktober al rekening te houden met een verlies in de meetperiode. Directeur van PostNL Herna Verhagen verwacht dat het de aankomende tijd niet beter zal worden. Hoe die onzekerheid zich gaat vertalen naar volgend jaar, is nog niet duidelijk, zegt financieel directeur Pim Berendsen. ‘De onzekerheid is ook terug te zien bij klanten, ook zij hebben nog geen goed beeld van volgend jaar. We verwachten aan het einde van het vierde kwartaal een beter beeld te hebben met meer perspectief. Maar ook in 2023 zullen maatregelen nodig zijn.’

Dat heeft onder meer gevolgen voor de kosten die gemoeid zijn met het personeel. ‘Het ongekend hoge niveau van de inflatie zet de arbeidskosten verder onder druk. We passen, binnen de grenzen van de krappe arbeidsmarkt, de capaciteit van ons netwerk voortdurend aan de volumes aan’, aldus Verhagen.

Zo houdt PostNL rekening met een sterk vierde kwartaal, als gevolg van de feestdagen. ‘Op piekdagen staan we klaar om twee keer zoveel pakketten te bezorgen dan op een gewone dag. En natuurlijk verwachten we weer talloze kerst- en nieuwjaarskaarten te bezorgen. Het vierde kwartaal wordt het sterkste kwartaal van het jaar en levert de belangrijkste bijdrage aan ons totaalresultaat in 2022’, aldus Verhagen.

Berendsen vult aan dat PostNL daarom maatregelen heeft genomen om zoveel mogelijk personeel binnen het bedrijf te houden in aanloop naar de feestdagen. ‘We zijn daarnaast ruim op tijd begonnen met het werven van personeel, juist vanwege de krappe arbeidsmarkt. Dat heeft de nodige inspanning gekost, maar het is gelukt.’ Maar volgens Berendsen heeft ook die inspanning ertoe geleid dat de cijfers lager uitvielen dan eerder verwacht.