De nettowinst kwam intussen uit op 42 miljoen euro, maar daarin zat ook nog een fiscaal voordeel verdisconteerd van de afsplitsing medio vorig van moederbedrijf XPO.

Voor het voormalige warehouse-divisie van XPO Logistics zijn het goede cijfers na een moeilijke start in de tweede helft van 2021. De directie van GXO gaat op basis van de recente financiële cijfers er vanuit dat het bedrijfsresultaat voor het volledige boekjaar zal uitkomen tussen 715 en 750 miljoen euro. Die boodschap zorgde voor een koersstijging van rond de 3 euro naar 40 euro per aandeel op de Amerikaanse beurs van New York.

Clipper Logistics

In de winstprognose zijn ook al de baten opgenomen van de recent goedgekeurde overname (koopsom 1,3 miljard euro) van het Britse Clipper Logistics, dat zich grotendeels toelegt op de retourlogistiek. Dat is een groeimarkt die nu al goed is voor 10% van de omzet bij GXO.

De logistiek dienstverlener kent in totaal zes bedrijfstakken waarbij retail met 919 miljoen euro aan inkomsten in het derde kwartaal de grootste is. De tweede is de drankendistributie met 335 miljoen euro. De grootste landenmarkt is intussen niet de thuismarkt VS, maar het Verenigd Koninkrijk met bijna 890 miljoen euro aan omzet. De VS staat op een tweede plaats met iets meer dan 700 miljoen euro.

Lange termijncontracten

Analisten verwachten dat GXO bij de beursgang vorig jaar is ondergewaardeerd en een koers van 70 euro per aandeel gelet ook op de recente kwartaalcijfers haalbaar is ondanks de afnemende vraag van de laatste tijd in de mondiale logistiek. Daarbij wordt erop gewezen dat de clientèle van GXO hoofdzakelijk bestaat uit verladers met lange termijncontracten, waarin ook kostenstijgingen zijn afgedekt. Dat maakt het bedrijf minder kwetsbaar voor de huidige inflatie. Daarnaast zou het bedrijf de problemen rond het personeelstekort tijdens het piekseizoen vorig jaar hebben opgelost.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement