Algemeen directeur Aat van der Meer van Dachser: ‘Onze dc’s hebben geen millimeter ruimte meer. Er is enorm veel vraag naar opslagruimte en die is er gewoon niet meer, niet in Nederland in ieder geval. We kijken naar waar we nog wat ruimte kunnen scheppen. Bij onze opslag in Waddinxveen gaan we een nieuwe loods bouwen. Dat is denk ik een van de laatste mogelijkheden in Nederland. Ook in Zevenaar bij Arnhem maakten we een begin om 10.000 vierkante meter opslag te creëren voor een van onze klanten. Zo proberen we overal waar capaciteit beschikbaar komt erin te springen.’
‘Onze systemen zijn’, vervolgt Van der Meer, ‘best heel goed, we werken nauw samen met onze klanten. Alleen zie je dat de coronaperiode en alle logistieke problemen vanuit China iedereen hebben laten schrikken van onze afhankelijkheid van China. Ook de blokkade van het Suezkanaal liet zien hoe afhankelijk we zijn van de logistieke keten wereldwijd. Dan kun je wel verkopen, maar niet leveren en daarom begonnen veel klanten extra voorraden aan te leggen. Maar de vraag wordt nu of ze die goederen nog wel kunnen verkopen. Door de hoge prijzen van onder meer gas gaan de mensen nu meer de hand op de knip houden. Dan heb je een gigantisch probleem. Wat je nog hebt, verkoopt niet en blijft dus liggen, terwijl er wel nieuwe bestellingen aankomen. Die kun je dan niet kwijt. We moeten daar meer balans in zien te vinden met zijn allen.’
Even niet verkrijgbaar
Ook bij Melis Logistics hebben ze al langere tijd te veel spullen. Warehouse manager Kai Schippers: ‘We moeten al een jaar lang ‘nee’ verkopen tegen klanten. Wij hebben vooral problemen met onderdelen van spullen die we in delen binnenkrijgen. Soms is een onderdeel van een levering even niet verkrijgbaar, dan blijven wij met de rest zitten, want het moet als geheel de deur uit. Soms zijn delen gewoon niet leverbaar. Daardoor hebben we meer voorraad en minder handeling, waardoor het proces verandert. Daardoor kan het zijn dat we het flexibele deel van ons personeel wat af moeten schalen.’
Bij Nabuurs kom juist extra ruimte beschikbaar vanwege de hoge marktvraag. Luuc Homburg: ‘Wij bouwen een nieuw dc in Haps, waardoor in het huidige dc in Oosterhout ruimte vrij komt. We merken wel aan alles dat klanten meer opslagbehoefte hebben. De pakketten van onze bestaande klanten worden groter en we krijgen veel aanvragen van buitenaf. Dat zijn dan vaak de niet snel omlopende goederen, zoals zonnepanelen. Dus vooral spullen die nu minder verkocht worden, omdat de mensen hun knip dichthouden. Daar horen ook elektronicaspullen bij. Ons nieuwe magazijn komt pas in maart volgend jaar beschikbaar, we zitten nu heel vol.’
Nederland Distributieland (NDL) ziet deze trend ook, vertelt directeur Remco Buurman. ‘Er zijn nog steeds, of misschien wel opnieuw, problemen met producten uit China als een fabriek daar weer dicht moet. Het maken van sportschoenen bijvoorbeeld is nog steeds lastig. Bedrijven hebben als reactie op Covid grotere voorraden aangelegd, voor het geval er weer problemen met de levering komen. Ook zijn bedrijven steeds meer aan het kijken naar mogelijkheden voor nearshoring, zodat de producten een kortere afstand afleggen.’
Multisourcing
Volgens Buurman is ook multisourcing is een veel gezochte oplossing, waarbij bedrijven niet meer van één leverancier afhankelijk zijn, maar meerdere toeleveranciers hebben. ‘Dat leidt echter tot inefficiency in de keten en daarmee tot hogere voorraden. De ruimte is echter erg beperkt in Nederland, waardoor groei van magazijnruimte bijna niet mogelijk is, en daarnaast wordt de consument steeds voorzichtiger met aankopen door de extreme inflatie en de hoge gasprijzen. Dat betekent in de praktijk dat logistieke dienstverleners zoveel mogelijk logistieke activiteiten onder willen brengen met een zo hoog mogelijk toegevoegde waarde, dus veel VAL- en VAS-activiteiten. Er staat een enorme druk op magazijnen.’
Dat blijkt ook uit de gemiddelde leegstand van Europees logistiek vastgoed. Die is dit jaar verder gedaald, tot een historisch laag punt van net onder de 2,3%, aldus onderzoek van de Amerikaanse vastgoedadviseur CBRE. Een direct effect van het tekort aan logistiek vastgoed is dat de huurprijzen nog verder toenemen, aldus CBRE. Europees koploper was in het derde kwartaal van dit jaar wat dat betreft de regio Amsterdam, die de tophuren zag stijgen met 25%. Lyon, Bristol en Kopenhagen volgden op afstand, met respectievelijk 13%, 12% en 8%.
Jim Orsel, hoofd logistiek bij CBRE, wijst er in een toelichting op de cijfers op dat het vergroten van het aanbod aan logistiek vastgoed in Europa momenteel wordt gehinderd door hoge financieringskosten en stijgende bouwkosten. In Nederland komt daar de schaarste van de grond nog bij. ‘Als gevolg van het schrappen van de bouwvrijstelling zal de bouw van logistiek vastgoed waarschijnlijk in veel gevallen worden vertraagd’, stelt hij.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?