Dat bevestigt een woordvoerder van DB Schenker desgevraagd aan het Duitse vakblad DVZ. De expeditiedochter van de Deutsche Bahn zou verder kostenbesparingen willen doorvoeren bij de IT en financiering. Of de maatregelen verband houden bij een aanstaande verkoop van DB Schenker, wordt niet aangegeven. Wel stellen experts al enige tijd dat DB Schenker vergeleken met de naaste concurrenten een veel te hoge kostenstructuur heeft.

‘Unleash’

De reorganisatie, die de projectnaam ‘unleash’ oftewel ‘ontketenen’ heeft meegekregen, betekent concreet dat DB Schenker onder de mondiale regio-kantoren, zoals Azië, Europa, Noord-en Zuid Amerika, de afzonderlijke landenorganisaties gaat bundelen in clusters van verschillende landen. Daardoor zou de aansturing door landenmanagers grotendeels verdwijnen.

De zogeheten algemene verkoop (field sales) per land wordt verder onder de diensten zee-en luchtvracht, wegvervoer en contractlogistiek geïntegreerd. Dat zou voor de grote klanten het voordeel hebben dat ze voor de afgenomen transport producten meer centrale aanspreekpunten krijgen binnen de clusters.

‘Geheel nieuw’

Volgens de woordvoerder van DB Schenker gaat de Duitse expediteur zich in 2023 ‘geheel nieuw’ opstellen met de vereenvoudigde verkooporganisatie. Dit om ‘duidelijke verantwoordelijkheden’ en snellere beslissingen’ te krijgen, stelt hij. Hierdoor zullen interne processen worden geoptimaliseerd en dalen de administratiekosten, voegt hij eraan toe.

Verdere details over de reorganisatie wil DB Schenker voorlopig niet kwijt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement