Het is april 2016 als bij de broers Kay en Sam Rohn en Tijs van Driel de champagne opengaat. Ze hebben hun bedrijf net ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. De opgegeven kernactiviteit: Het voeren van activiteiten op gebied van pakketdiensten, logistiek en transport. Sam Rohn was eerder eigenaar van Jimmy Joy, een bedrijf in maaltijdrepen en poedershakes. Hij verstuurde de pakketten met de reguliere pakketbedrijven, maar had te maken met een regen aan klachten. Van klanten die een niet thuis-briefje vonden terwijl ze naar eigen zeggen wel thuis waren tot uren moeten wachten tot de bezorger kwam.

Dat kan beter, dacht Rohn. Het concept van Red je Pakketje was geboren. De ondernemers startten in Amsterdam. Het idee was simpel: Tussen half zes en tien uur werden pakketten bezorgd. Er werd gewerkt met tijdvakken van een half uur. Een goed it-systeem waarbij de consument een pakket exact kon volgen, was de basis. Het pakketje werd met eigen koeriers afgeleverd.

Verschillende externe webwinkels sloten zich aan bij het bedrijf dat groeide en groeide. Naar eigen zeggen kwamen er vijftien tot twintig nieuwe webwinkels per maand bij die voor verzending via de koeriersdienst kozen. Al snel had het bedrijf honderden koeriers in dienst.

Vier jaar op rij verdubbelde het bedrijf haar omzet. In 2020, toen vanwege corona veel mensen online bestelden, lag die op 12 miljoen euro. Inmiddels waren meer dan duizend webwinkels aangesloten en er werkten ongeveer 700 medewerkers bij het bedrijf. Het bedrijf werd genomineerd voor de Young Business Award en schopte het tot de laatste twaalf deelnemers.

Verlies van 6 miljoen euro in 2020

Het lijkt goud wat blinkt maar intussen zit het bedrijf al flink in de problemen, blijkt uit een analyse van de jaarrekeningen. Omzet is geen winst. In coronatijd wordt online gigantisch veel besteld, er zijn extra bestelbusjes, extra warehouses en extra medewerkers nodig en dat kost handenvol geld. 180 medewerkers worden aangenomen en er komen 60 auto’s bij. De rekening loopt op. De overige reserves lopen ver in de rode cijfers. Van min 7.582.332 euro op 31 december 2019 naar min 13.677.958, exact een jaar later. Kortom:  er wordt een recordverlies van 6 miljoen euro geboekt. Het eigen vermogen op 31 december 2020: -5.439.300 euro. Het bedrijf is daarmee eigenlijk technisch failliet.

De oprichters hebben er echter nog vertrouwen in, zo blijkt uit een blik op de toekomst (continuïteit) die in het jaarverslag verplicht is. ‘Afgelopen jaar is een financieringstraject gestart om Red Je Pakketje verder op te schalen. Dit traject is afgerond in april 2021 en samen met de nieuwe investeerder wordt de sterke groei van afgelopen jaren doorzet om de kansen in de markt te verzilveren. Samen met de nieuwe investeerder zal de focus liggen op groei. Op basis van diverse simulaties blijkt dat de groei in pakketten de stopdichtheden zal laten toenemen met een margeverbetering tot gevolg’, staat in het verslag over 2020 dat in mei 2021 is vastgesteld.

‘Op de langere termijn zal dit leiden tot winst en een positieve cashflow. Door het aantrekken van de nieuwe investeerder is funding met bijbehorende continuïteit gewaarborgd. Verder is er extra funding beschikbaar ter financiering van de groeiplannen.’

Investeerders blijven weg

Het bedrijf gaat in samenwerking met Deloitte op zoek naar nieuw kapitaal, iets wat eerder succesvol was. Maar dit keer blijft het geld van investeerders weg. In coronatijd houdt iedereen de hand op de knip. ‘We kwamen daardoor in korte tijd heel snel krap bij kas te zitten. Het voortbestaan van het bedrijf was serieus in gevaar’, aldus ceo Sam Rohn in een interview op de website van Lifeport, het innovatienetwerk rond Arnhem, Nijmegen en Wageningen.

Het bedrijf vraagt bij de regionale ontwikkelingsmaatschappij Oost NL een Corona-OverbruggingsLening (COL) aan. Dat is een noodkrediet voor ondernemers  zonder bancaire kredietrelatie die in financiële problemen zijn gekomen door corona. Die wordt verstrekt. ‘Een reddingsboei’, aldus Rohn.

Intussen vindt Deloitte een overnamekandidaat. Instabox wil graag de Nederlandse markt betreden en heeft interesse. Het Zweedse bedrijf is in 2015 opgericht door ondernemer Alexis Priftis en heeft geld voorhanden. De Zweden waren wel succesvol geweest met het aantrekken van nieuw kapitaal. In februari 2021 krijgt Instabox maar liefst 75 miljoen euro van een groep investeerders, bij een investeringsronde, geleid door het Zweedse investeringsfonds EQT .

Drie maanden later, in mei 2021, wordt Red je Pakketje overgenomen. Een overnamebedrag wordt niet bekend gemaakt. ‘Ik heb geen plannen om weg te gaan. Ik ben blij met deze partner. Deze markt is enorm kapitaalintensief. Het is moeilijk om financiering te vinden en door de overname kunnen we voorlopig verder groeien’, zegt Sam Rohn in mei in een interview met het FD. Het koeriersbedrijf verwacht dat de omzet in 2021 verdrievoudigd tot circa 35 miljoen euro.

Zo ver komt het niet. De omzet bedraagt slechts 20 miljoen euro. En de tekorten lopen verder op. Uit de jaarrekening over 2021 die is vastgesteld in maart 2022 is uit de overige reserves af te leiden dat het om 11 miljoen euro verlies gaat.

Instabox

Opnieuw wordt in het jaarverslag gesproken over winst op lange termijn. ‘In 2021 heeft de overname van Red je Pakketje plaatsgevonden door Instabox om sneller op te schalen en kansen in de markt te verzilveren. De belangrijkste focus is groei inclusief het aansluiten van een aantal Europese klanten en een uitbreiding van de propositie met lockers’, staat in het jaarverslag van 2021.

Eind 2022 wordt winst verwacht, zo meldt het bedrijf in een toelichting op de jaarrekening. ‘Met de toename in volume zal de productiviteit (stopdichtheden) verbeteren met een marge verbetering tot gevolg. Het plan is om eind 2022 een positieve marge na te streven om vanuit daar voor de lange termijn naar winst en een positieve cashflow te gaan. Na de overname is de continuïteit gewaarborgd met een winstgevend business model van Instabox in Zweden en het aantrekken van nieuwe financiering in 2022.’

Intussen maakt Sam Rohn, vier maanden nadat hij stelde niet weg te gaan, bekend dat hij het bedrijf toch gaat verlaten. ‘Ik stop ermee! Ik zal Instabox en Red je Pakketje verlaten’, meldt hij op zijn Linkedin.

Tegen MT Sprout zegt hij dat hij graag langer was gebleven maar tegen de zomer ‘toch een beetje gedemotiveerd raakte’. ‘We zijn met de Benelux-activiteiten zeker niet onbelangrijk binnen Instabox, en ik praat wel over veel zaken mee, maar het is uiteindelijk toch de show van de ceo daar, van Alexis Priftis. Het voelt gewoon niet meer als mijn toko, en daar had ik toch moeite mee.’

Een paar maanden na zijn vertrek trekt Instabox de stekker eruit. De geldkraan gaat dicht  en als gevolg daarvan worden Red je Pakketje en Instabox Nederland op 8 november failliet verklaard. Bijna duizend medewerkers verliezen hun baan, ook moeten onderaannemers en zzp’ers op zoek naar andere klanten. ‘Zwaar geschrokken en diep geraakt ben ik door het nieuws van vandaag’, aldus Sam Rohn op zijn LinkedIn.

88 procent verlies per pakketje

Het eerste faillissementsverslag van de curator liegt er niet op. In 2022 werd bij Red je Pakketje (nog los van twee personeelsvennootschappen) een megaverlies geboekt van 19 miljoen euro op een omzet van 28 miljoen euro (!). Op ieder pakketje dat bezorgd werd, werd 88 procent verlies gemaakt, schrijft de curator in het verslag.

‘Wat betreft de bezorgservice was het overgrote gedeelte bezorging op dezelfde dag. Dit is logistiek een uitdaging, omdat de bezorgwindow tussen 17.00 een 22.00 uur is. Daarbij werden vaste prijzen per pakket afgesproken, ongeacht de maat van dit pakket. Het gevolg hiervan was dat Red Je Pakketje goedkoop was voor het afleveren van grote pakketten en daar dan ook de meeste opdrachten van kreeg. Hierdoor pasten er minder pakketten in één bezorgauto en waren meer routes nodig. De kosten hiervan overtroffen de opbrengsten, waarbij uiteindelijk per pakket een verlies werd gemaakt van ca. 88,5 procent.

De curator schrijft ‘nader onderzoek’ te zullen doen naar de oorzaken van het bankroet. Er wordt ook een biedingsproces opgestart waarbij DHL Parcel de beste bieding doet. Het bedrijf betaalt ongeveer 5 milljoen voor de activa van Instabox Nederland en nog eens een half miljoen voor de activa van Red Je Pakketje. Ook wil het bedrijf een groot deel van het personeel dat haar baan verliest overnemen na een sollicitatie. Het bedrijf  neemt onder meer sorteermachines en pakketkluizen over.

Maar de 5,5 miljoen euro is waarschijnlijk niet genoeg om alle schuldeisers te betalen. Alleen bij concurrente crediteuren staat al 4,8 miljoen euro schuld uit, bovendien ligt er een vordering van de fiscus van bijna 4 miljoen euro en moet er nog duidelijkheid komen over andere schulden bij onder meer UWV. Het lijkt daarmee dat een volledige doorstart niet reëel is.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement