Dat blijkt uit een onderzoek van accountant en adviesbureau PwC. De onderzoekers schrijven de forse afname vooral toe aan de zwakkere wereldeconomie en stijgende rente in de tweede helft van 2022. Over de laatste zes maanden van het boekjaar werden dan ook nog maar 117 deals afgesloten.
PwC wijst er in de toelichting ook op dat de kooplust in 2021 ook extreem hoog lag in de logistiek met een totaal van 323 transacties. Dat leverde een totale recordsom aan overnames van 214 miljard dollar op. Ter vergelijking: het gemiddelde over een periode van vijf jaar lag op 270 acquisities en fusies met een totale waarde van 150 miljard dollar. 2021 was dan ook een uitschieter naar boven, aldus de accountant.
Meer megadeals
Dat laatste getal laat verder zien dat de investeerders en strategische partijen meer dan ooit hebben betaald om een bedrijf of vastgoed aan te kopen. Die lag vorig jaar op een recordbedrag van 695 miljoen dollar per deal, aldus PwC. Deze toename schrijft de consultant vooral toe aan het stijgende aantal overnames waar de koopsom boven de 1 miljard dollar uitkwam. Het ging daarbij vorig jaar om 32 zogeheten megadeals. Interessant daarbij is dat vorig jaar de richtprijs bij de overnames uitkwam op bijna twee keer (1,8) van de omzet van het over te nemen bedrijf of 8,4 keer het bedrijfsresultaat (ebidta).
PwC geeft in het rapport geen prognose voor het lopende kalenderjaar, maar gooit wel de vraag op of investeerders nog wel zoveel geld in kas hebben of kunnen aantrekken voor megadeals. Voor de komende maanden verwacht het adviesbureau overigens nog wel de nodige acquisities in de logistiek aangezien bedrijven nog steeds aan het diversifiëren zijn. Daarnaast blijft logistiek vastgoed zoals terminals, haveninstallaties en warehouses populair bij investeerders. Dat heeft volgens PwC vooral te maken met het feit dat deze objecten in de mondiale supply chain een sleutelrol vervullen.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?