De organisatie ondervroeg voor het onderzoek 2300 expediteurs en andere logistieke professionals. In totaal verwacht 73% van de respondenten dat de leveringsketen verder verstoord wordt door de productiestop rond Chinees nieuwjaar, dat dit jaar extra vroeg plaatsvindt. In 2022 antwoordde nog 66% van de ondervraagde expediteurs en andere professionals bevestigend op deze vraag.
De ondervraagden verwachten vooral toenemende congestie in de havens en vertragingen kort nadat China na de feestelijkheden weer open gaat. Vorig jaar maakte men zich vooral zorgen om capaciteitsproblemen en hogere prijzen na Chinees nieuwjaar.
Daarnaast lijken minder partijen dan vorig jaar zich te hebben voorbereid op de aankomende productiestop in China. Op de vraag of partijen in voorbereiding op Chinees nieuwjaar eerder bestellingen hebben geplaatst of boekingen hebben gemaakt, antwoordde 55% bevestigend. Vorig jaar ging het om 59%. Het platform suggereert dat bedrijven zich dit jaar minder op Chinees nieuwjaar hebben voorbereid omdat ze over meer voorraad beschikken en er daarnaast ook minder vraag is naar goederen.
‘Het is niet wat we gewend waren in eerdere jaren, toen er vraag was in de aanloop naar Chinees nieuwjaar. Er is nu veel voorraad bij retailers en fabrikanten. En inflatie en de angst voor een recessie blijven invloed hebben op de vraag’, zei Cathy Morrow Roberson, oprichter van onderzoeksbureau Logistics Trends & Insights LLC hierover in een webinar van Container xChange.
Ook gaf de meerderheid van de respondenten aan hun inkoopstrategie voor containers niet specifiek te hebben gewijzigd om ervoor te zorgen dat ze genoeg containers zouden hebben. Het was volgens het platform opvallend dat partijen benadrukten al over voldoende voorraad te beschikken.
Rogier Spoel, senior policy manager bij verladersvereniging Evofenedex, bevestigt deze ontwikkeling. ‘De vraag neemt af en dc’s staan op dit moment vol.’ Hij verwacht dan ook niet perse een groot effect te zien na Chinees nieuwjaar door de ophef van de coronamaatregelen in China. ‘Juist omdat bedrijven al voldoende voorraad hebben, verwacht ik niet dat het opnieuw opstarten van de fabrieken meteen een heel groot effect gaat hebben’, zo benoemt hij.
Wachttijd
Het platform FourKites zegt te verwachten dat de volumes gedurende Chinees nieuwjaar sterk teruglopen, maar dat die zich in februari na de feestdagen weer zullen stabiliseren en daarna gematigd zullen blijven tot het einde van het eerste kwartaal. ‘De grootste verstoring die nog op de loer ligt is de impact van corona. Maar daarnaast blijven de marktomstandigheden stabiel’, aldus FourKites.
De organisatie laat daarnaast weten dat de vrachtvolumes in de Chinese havens tot nu toe redelijk consistent zijn gebleven. In de meeste Chinese havens zijn de gemiddelde volumes over 28 dagen per zes januari licht gedaald ten opzichte van de maand ervoor. In Shanghai en Ningbo-Zhoushan lag de hoeveelheid vracht 2% lager. Shenzhen zag een daling van 6%. De haven van Hong Kong zat 1% in de plus.
Het platform meldt wel dat de wachttijden in de havens in diezelfde periode zijn opgelopen. De gemiddelde wachttijd voor exportzendingen is met 15% toegenomen ten opzichte van de maand ervoor. De gemiddelde wachttijd voor importproducten zat met 10% in de plus. Volgens FourKites is dit echter vergelijkbaar met wat de afgelopen twee jaar te zien was rond Chinees nieuwjaar.
Containerflow
De volumes over het spoor tussen China en Europa lijken in december een stuk steviger te zijn gedaald. Volgens de Eurasian Rail Alliance Index, die cijfers geeft over de noordelijke route via het spoor tussen China en Europa via Kazachstan en Rusland, lag het aantal teu dat vorige maand werd vervoerd over de routes ruim 52% lager dan in december 2021.
Vooral richting het westen werd er aanzienlijk minder getransporteerd, Het aantal teu in westelijke richting zag in december 2022 een afname van ruim 57%. Ook in november vorig jaar zaten de volumes al aanzienlijk in de min. Al met al lagen de volumes in teu in november en december 2022 ruim 21% lager dan in september en oktober vorig jaar.
Roland Verbraak, algemeen manager van BTT Multimodal Container Solutions, onder andere eigenaar van Railport Brabant, laat weten dat het aantal treinen dat tussen China en Tilburg via Rusland rijdt door de oorlog in Oekraïne sterk is afgenomen. Hij verwacht echter een lichte toename na Chinees nieuwjaar door het opheffen van de coronamaatregelen in het land.
‘Ik verwacht wel dat het fabriekspersoneel gewoon terugkomt en weer gaat werken. Wel heeft het er ook mee te maken hoe de Nederlandse consument zich gaat gedragen. Iedereen zit nu op z’n geld. Wij denken dat de totale containerflow uit China ook wel met 10 tot 20% terug zal lopen door de dalende vraag. Maar door het opheffen van de cornamaatregelen verwachten we ook weer nieuwe volumes.’
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?