De Amerikaanse investeringsmaatschappij biedt 85 dollar per aandeel voor het aan de New York Stock Exchange genoteerde Triton, 35% boven de slotkoers van dinsdag 11 april. Dat waardeert het eigen vermogen van het bedrijf op 4,7 miljard dollar en brengt de beurswaarde op 13,3 miljard dollar.

Met een vloot van ongeveer zeven miljoen teu aan containers is het op Bermuda gevestigde Triton veruit ‘s werelds grootste containerverhuurder. Ter vergelijking: de vloot van MSC, ‘s werelds grootste containerrederij, heeft een vervoerscapaciteit van iets minder dan vijf miljoen teu. 

Overigens hebben rederijen veel meer teu-capaciteit nodig dan hun schepen kunnen vervoeren omdat een groot deel van de containers onderweg is in het achterland of in depot staat. Om voldoende flexibiliteit in te bouwen, huren ze daarom een deel van hun containerbehoefte in. 

Depots

Alle grote rederijen zijn klant van Triton, dat wereldwijd beschikt over 400 depots voor het ophalen en inleveren van huurcontainers. Triton zegt zelf de nummer 1-leverancier te zijn voor vier van de vijf grootste containerrederijen. Behalve containers verhuurt het bedrijf onder meer generatoren, ofwel gen sets, voor reefercontainers en chassis.

Het huidige bedrijf ontstond in 2016 uit Triton en TAL International. Aandeelhouders die sindsdien op hun stukken zijn blijven zitten, zien hun gecumuleerde rendement dankzij het Brookfield-bod aanzwellen tot 700%. Anderzijds waardeert het bod de Triton-vloot op ongeveer 1900 dollar per teu.

Brookfield denkt dat de overname Triton in staat stelt verder te groeien en de winstgevendheid te vergroten. ‘Deze transactie biedt Brookfield Infrastructure een hoog cash rendement, bescherming tegen koersdaling, en een platform voor groei in de transport- en logistieke sector’, laat Ceo Sam Pollock in een verklaring optekenen.