Volgens teleurgestelde beursanalisten betekent die omzetdaling dat UPS ongeveer 10% minder zendingen heeft verwerkt over de eerste drie maanden van dit jaar. Die schatting leidde ertoe dat het aandeel UPS dinsdag bijna 7% moest inleveren.
UPS wijt de teruggang vooral aan een verandering van het consumentengedrag, weg van de aanschaf van kleding en elektronica naar meer bestedingen in supermarkten, fysieke winkels en horeca. Dat zorgt voor minder pakketvervoer voor de expresgiganten als UPS en FedEx. Behalve minder volume hebben de koeriers tevens te maken met met sterk gestegen kosten.
Pijnlijk voor UPS is dat het bedrijf die verandering in het koopgedrag niet heeft voorzien. Aan het begin van het nieuwe boekjaar ging de expresvervoerder nog uit van dezelfde florissante omzet-en winstcijfers als in het recordjaar 2022. De omzetverwachting moet nu snel worden bijgesteld met enkele miljarden en ligt nu rond de 97 miljard dollar voor het lopende boekhaar 2023.
Stakingen
De dalende bestedingen in e-commerce zijn niet het enige probleem voor UPS. Zo is het bedrijf verwikkeld in een stevig loondispuut met de vakbond Teamster. Dat conflict kan zonder een akkoord eind juli uitmonden in een staking van de rond 340.000 medewerkers van UPS, van chauffeurs tot loodsmedewerkers.
Behalve hogere lonen eist de bond een einde aan gedwongen overwerk voor alle medewerkers, betere arbeidsvoorwaarden en het verdwijnen van deeltijdcontracten.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?