Hetzelfde geldt voor de nettowinst die op 442 miljoen euro bleef steken in de eerste drie maanden van het lopende boekjaar. Dat het resultaat een kwart verloor, ligt hoofdzakelijk aan de dalende tarieven en volumes in de zee-en luchtvrachtmarkt vergeleken met de eerste drie maanden van 2022. Dat leverde DSV in die twee transportsegmenten een dalende omzet van 43% op naar 3,5 miljard euro, blijkt uit de eerste kwartaalcijfers van dit jaar. In totaal nam het verkochte volume in de luchtvracht met 20% af, terwijl er 12% minder teu in de containervaart aan de man werden gebracht.
Contractlogistiek
Meer verrassend is dat de activiteiten in de contractlogistiek (omzet 754 miljoen euro) tegenvielen. De inkomsten daalden daar met 8%, terwijl de concurrentie daar nog groei wisten te bereiken in het eerste kwartaal. Het wegvervoer had geen last van dalende tarieven en wist bij DSV met een omzet van 1,3 miljard euro een vergelijkbaar resultaat neer te zetten als in de eerste maanden van 2022.
Volgens topman Jens Bjørn Andersen van DSV komen de slechtere resultaten niet als een grote verrassing. Zo had het expeditiebedrijf de dalende vraag naar capaciteit in de lucht- en zeevracht al min of meer ingecalculeerd. Hij spreekt ondanks het killere bedrijfsklimaat in de mondiale expeditie van ‘een goed resultaat’ voor DSV en stelt verder dat er bij alle transportmodaliteiten binnen het bedrijf sprake was van een ‘sterke cash flow’.
Andersen wijst er tevens op ‘niet zo te zitten’ met de dalende volumes en prijzen in de lucht-en zeevrachtexpeditie aangezien de Deense expediteur actief is in de spotmarkt en niet heeft gegokt op lange termijn contracten. Daarmee kan het bedrijf qua kosten meebewegen met de dalende inkomsten in de markt.
Opkoop aandelen
Het veranderde bedrijfsklimaat in de expeditiewereld heeft wel gevolgen voor de acquisitie-strategie van de Deense expediteur, want er is voorlopig geen aanbod aan geschikte overnamekandidaten te vinden. Daarom is het bedrijf bezig zichzelf op de beurs verder over te nemen middels een agressief opkoopprogramma (700 miljoen euro) van eigen aandelen.
Over een mogelijke koop van het Duitse DB Schenker, dat sinds eind vorig jaar in de etalage staat, blijft DSV zwijgen. Eerder heeft het wel interesse getoond voor de logistieke dochter van Deutsche Bahn.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?