‘We gaan een samenwerking aan met de community in en rond Venlo’, legt Donald Baan uit. Er bevindt zich in die regio een groot aantal bedrijven actief in de sector transport en logistiek. ‘De samenwerking zorgt ervoor dat we data uit de zeehavens veel makkelijker beschikbaar maken voor die ondernemingen. En ook andersom: zij beschikken over veel data die voor de havenpartijen interessant zijn. Dit convenant moet het gebruik verdiepen en de voordelen vergroten.’ Zo zal Portbase onder meer trainingen aanbieden zodat ondernemers meer van de applicatie profiteren.
Efficiënter werken
‘We hebben via de weg, het spoor en de rivier al decennia hele goede verbindingen met de verschillende zeehavens’, legt Peter Pardoel, voorzitter van de raad van bestuur van Supply Chain Valley uit. ‘Maar nu verbeteren we ook de digitale verbinding tussen de deep sea ports en onze logistieke hub. Het is goed dat we samenwerken omdat de uitwisseling van data ons efficiënter en duurzamer zal maken.’
Het gebeurt vaker dat partijen op de beurs ‘hun’ it-leverancier meenemen. Zo presenteert Port of Zwolle, bestaande uit de havens van Zwolle, Kampen en Meppel zich samen met Parkline Aqua. ‘We zijn bezig met het uitrollen van hun applicatie die het innen van havengelden in onze drie havens automatiseert’, geeft Jeroen van den Ende, algemeen directeur van Port of Zwolle aan. ‘We hebben het toch over drie havenlocaties die nogal ver uit elkaar liggen. Straks bevindt zich alle informatie in een enkele applicatie.’ Van den Ende vertelt dat het digitale systeem nu uitgerold wordt. ‘We gaan stap voor stap live.’
Digitalisering
De Duitse Minister van Verkeer en Digitalisering, Volker Wissing (FDP), opende de beursweek in München. Vanuit die functie was het niet meer dan logisch dat hij het belang van digitalisering onderstreepte. ‘We kunnen het in deze branche echt niet serieus genoeg nemen.’ De minister gaf een voorbeeld van de gevolgen van gebrekkige digitalisering.
‘Heel Duitsland weet inmiddels dat het verkeer vaak langdurig gehinderd wordt door de vele wegopbrekingen. Pas als projecten echt uit de hand lopen en wegdelen extreem lang gesloten zijn valt het nog op.’ Dat laatste was het geval bij de sloop en nieuwbouw van de Rahmedetalbrücke, een sterk verouderde brug in de buurt van Hagen in de belangrijke Duitse snelweg A45. Wissing: ‘Veel mensen vroegen ons waarom het zo lang duurde om die brug te slopen. Dat oorzaak was dat er, in tegenstelling tot moderne bruggen, geen digital twin (een digitale kopie, red.) van die brug was gebouwd.’
De aannemer de brug zou slopen boorde op basis van de oude fysieke bouwtekeningen gaten voor het aanbrengen van de springstoflading. ‘De analoge tekeningen beken echter totaal af te wijken van de realiteit. Er stond een compleet ander bouwwerk dan verwacht. Dat zijn de hindernissen van de analoge wereld, die moeten we achter ons laten.’
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?