Contractlogistiek blijkt voorlopig crisisproof

Analyse

Terwijl de expediteurs en reders hun miljardenwinsten van de afgelopen jaren als sneeuw voor de zon zagen verdwijnen, bleef dit de spelers in de contractlogistiek bespaard. De winsten zijn in die bedrijfstak niet sterk aan het dalen en nemen in sommige gevallen zelfs nog toe, blijkt uit de laatste financiële cijfers uit de branche. Hoe kan dat?

vrachtwagens dsv
Foto: Shutterstock, Karolis Kavolelis

De verklaring voor dat welvaren van de contractlogistiek is vrij simpel. Niet alleen zijn specialisten als UPS Supply Chain Solu­tions, DSV, K+N, ID Logistics en STEF bedreven in het doorvoeren van kostenbesparingen – wijs geworden door het verleden toen ze vaak nog rode cijfers hadden – ze slagen er ook in om de hogere loon-, huur-en energielasten door te schuiven naar hun klanten. Dat laatste danken de partijen in de contractlogistiek veelal aan goed opgestelde distributiecontracten met hun klanten.

Clausules

In die contracten zijn speciale clausules opgenomen dat aan de hand van een kostenindex de tarieven kunnen worden verhoogd. Daarmee slagen de bedrijven er voorlopig in de oude winstmarges grotendeels op peil te houden.

Als we een recente opiniepeiling onder marktpartijen in de Duitse distributie mogen geloven, kunnen verladers daar de komende tijd een volgende ronde tariefsverhogingen van rond de 15% tegemoet zien. Dat zou ongeveer corresponderen met gestegen inkoop- en loonkosten.

Daarnaast blijft de bedrijfstak investeren. Dat blijkt wel uit de recente overname van Bakker Logistiek, huisdistributeur van grootgrutter Albert Heijn, door het Franse transportbedrijf STEF. Het eveneens Franse ID Logistics wist eerder met de koop van het GVT van de Brabantse logistieke ondernemer Wil Versteijnen zijn positie in de Nederlandse contractlogistiek te versterken. De kosten gaan daarbij zoals gewoonlijk voor de baat uit, maar meer schaalgrootte levert automatisch een lagere kostenbasis op.

ID Logistics

ID Logistics wist dankzij de GVT-aankoop en andere acquisities (waaronder het Poolse Spedimex voor 77,4 miljoen euro) alsmede nieuwbouw de omzet in Europa in het recent afgesloten derde kwartaal uit te bouwen met bijna 10%. De inkomsten stegen naar een totaal van bijna 700 miljoen euro in die periode. Over de eerste negen maanden van dit jaar kwam de omzet van ID Logistics uit op 2 miljard euro, een plus van een volle 10% vergeleken met dezelfde periode in 2022. Dat steekt schril af tegen de krimpende opbrengsten in de lucht- en zeevrachtexpeditie, die in veel gevallen halveerden of zelfs geheel verdampten door de zwakke vraag en dalende tarieven.

Volgens topman Eric Hemar van ID Logistics zit er voor het vierde kwartaal financieel zelfs nog meer in het vat voor zijn bedrijf. Of dat grootspraak is voor de beursanalisten, valt nog te bezien. Zeker is dat de Franse logistiek dienstverlener zegt vast te houden aan ‘een verdere acceleratie van de inkomsten’ door de komst van een aantal ‘nieuwe projecten’.

DSV

Zo krikte DSV de brutowinst in de contactlogistiek in het derde kwartaal op met 7,6% naar zo’n 319 miljoen euro, terwijl het resultaat voor belasting (78 miljoen euro) bijna gelijk (-0,8%) was aan dat van vorig jaar. Over de eerste negen maanden daalde de omzet in de contractlogistiek bij DSV licht (-3,4%) naar 2,3 miljard euro, maar dat was niets vergeleken met de divisie Air &Sea, dat meer dan 40% moest inleveren.

Dat DSV Solutions het vergeleken met de expeditie-divisie verhoudingsgewijs goed deed, was ook toe te schrijven aan de, aldus vertrekkend topman Jens Andersen van DSV bij de presentatie van de kwartaalcijfers, ‘voortdurende consolidatie van de logistieke activiteiten in grotere en meer efficiënte distributiecentra en een verdere automatisering’.

Kuehne + Nagel wist dit jaar een vergelijkbaar kunstje uit te halen, waarbij het brutoresultaat over de eerste negen maanden met 3% toenam en het resultaat voor belasting zelfs met 14% steeg naar 167 miljoen euro op een nagenoeg gelijk gebleven omzet van 3,8 miljard euro.

Goed betalende klanten

Dat laatste duidt erop dat K+N zijn kosten goed onder controle had, want de bezettingsgraad van de loodsen werd niet substantieel verbeterd. Ook het kiezen van de juiste (goed betalende) klanten, hoofdzakelijk in de farmaceutica en e-commerce, en het stopzetten van verlieslatende contracten hielp volgens topman Stefan Paul van K+N een handje.

UPS Supply Chain Solutions zag de omzet over het derde kwartaal weliswaar met 20% teruglopen naar 3,1 miljard dollar, maar het bedrijf wist in het segment Healthcare juist te groeien. Ook blijft UPS in de contractlogistiek expanderen via acquisities. Zo werd onlangs het Amerikaanse bedrijf MNX Global Logistics overgenomen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Contractlogistiek blijkt voorlopig crisisproof | NT

Contractlogistiek blijkt voorlopig crisisproof

Analyse

Terwijl de expediteurs en reders hun miljardenwinsten van de afgelopen jaren als sneeuw voor de zon zagen verdwijnen, bleef dit de spelers in de contractlogistiek bespaard. De winsten zijn in die bedrijfstak niet sterk aan het dalen en nemen in sommige gevallen zelfs nog toe, blijkt uit de laatste financiële cijfers uit de branche. Hoe kan dat?

vrachtwagens dsv
Foto: Shutterstock, Karolis Kavolelis

De verklaring voor dat welvaren van de contractlogistiek is vrij simpel. Niet alleen zijn specialisten als UPS Supply Chain Solu­tions, DSV, K+N, ID Logistics en STEF bedreven in het doorvoeren van kostenbesparingen – wijs geworden door het verleden toen ze vaak nog rode cijfers hadden – ze slagen er ook in om de hogere loon-, huur-en energielasten door te schuiven naar hun klanten. Dat laatste danken de partijen in de contractlogistiek veelal aan goed opgestelde distributiecontracten met hun klanten.

Clausules

In die contracten zijn speciale clausules opgenomen dat aan de hand van een kostenindex de tarieven kunnen worden verhoogd. Daarmee slagen de bedrijven er voorlopig in de oude winstmarges grotendeels op peil te houden.

Als we een recente opiniepeiling onder marktpartijen in de Duitse distributie mogen geloven, kunnen verladers daar de komende tijd een volgende ronde tariefsverhogingen van rond de 15% tegemoet zien. Dat zou ongeveer corresponderen met gestegen inkoop- en loonkosten.

Daarnaast blijft de bedrijfstak investeren. Dat blijkt wel uit de recente overname van Bakker Logistiek, huisdistributeur van grootgrutter Albert Heijn, door het Franse transportbedrijf STEF. Het eveneens Franse ID Logistics wist eerder met de koop van het GVT van de Brabantse logistieke ondernemer Wil Versteijnen zijn positie in de Nederlandse contractlogistiek te versterken. De kosten gaan daarbij zoals gewoonlijk voor de baat uit, maar meer schaalgrootte levert automatisch een lagere kostenbasis op.

ID Logistics

ID Logistics wist dankzij de GVT-aankoop en andere acquisities (waaronder het Poolse Spedimex voor 77,4 miljoen euro) alsmede nieuwbouw de omzet in Europa in het recent afgesloten derde kwartaal uit te bouwen met bijna 10%. De inkomsten stegen naar een totaal van bijna 700 miljoen euro in die periode. Over de eerste negen maanden van dit jaar kwam de omzet van ID Logistics uit op 2 miljard euro, een plus van een volle 10% vergeleken met dezelfde periode in 2022. Dat steekt schril af tegen de krimpende opbrengsten in de lucht- en zeevrachtexpeditie, die in veel gevallen halveerden of zelfs geheel verdampten door de zwakke vraag en dalende tarieven.

Volgens topman Eric Hemar van ID Logistics zit er voor het vierde kwartaal financieel zelfs nog meer in het vat voor zijn bedrijf. Of dat grootspraak is voor de beursanalisten, valt nog te bezien. Zeker is dat de Franse logistiek dienstverlener zegt vast te houden aan ‘een verdere acceleratie van de inkomsten’ door de komst van een aantal ‘nieuwe projecten’.

DSV

Zo krikte DSV de brutowinst in de contactlogistiek in het derde kwartaal op met 7,6% naar zo’n 319 miljoen euro, terwijl het resultaat voor belasting (78 miljoen euro) bijna gelijk (-0,8%) was aan dat van vorig jaar. Over de eerste negen maanden daalde de omzet in de contractlogistiek bij DSV licht (-3,4%) naar 2,3 miljard euro, maar dat was niets vergeleken met de divisie Air &Sea, dat meer dan 40% moest inleveren.

Dat DSV Solutions het vergeleken met de expeditie-divisie verhoudingsgewijs goed deed, was ook toe te schrijven aan de, aldus vertrekkend topman Jens Andersen van DSV bij de presentatie van de kwartaalcijfers, ‘voortdurende consolidatie van de logistieke activiteiten in grotere en meer efficiënte distributiecentra en een verdere automatisering’.

Kuehne + Nagel wist dit jaar een vergelijkbaar kunstje uit te halen, waarbij het brutoresultaat over de eerste negen maanden met 3% toenam en het resultaat voor belasting zelfs met 14% steeg naar 167 miljoen euro op een nagenoeg gelijk gebleven omzet van 3,8 miljard euro.

Goed betalende klanten

Dat laatste duidt erop dat K+N zijn kosten goed onder controle had, want de bezettingsgraad van de loodsen werd niet substantieel verbeterd. Ook het kiezen van de juiste (goed betalende) klanten, hoofdzakelijk in de farmaceutica en e-commerce, en het stopzetten van verlieslatende contracten hielp volgens topman Stefan Paul van K+N een handje.

UPS Supply Chain Solutions zag de omzet over het derde kwartaal weliswaar met 20% teruglopen naar 3,1 miljard dollar, maar het bedrijf wist in het segment Healthcare juist te groeien. Ook blijft UPS in de contractlogistiek expanderen via acquisities. Zo werd onlangs het Amerikaanse bedrijf MNX Global Logistics overgenomen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement