Verkrijgen emissiegegevens grote uitdaging bij CBAM-rapportages

'complex en tijdrovend'

Importeurs en expediteurs ervaren het indienen van de CBAM-rapportages als complex en tijdrovend. Vooral het verkrijgen van gegevens over de emissies wordt ervaren als ingewikkeld en een grote uitdaging. Dit blijkt uit een rondvraag van NT en Flows onder 31 importeurs en expediteurs. Sinds 1 oktober 2023 is de CBAM-verordening van kracht.

Beeld ter illustratie. Foto: Shutterstock

Waar nu nog alleen een rapportageverplichting geldt, zijn invoerders vanaf 1 januari 2026 verplicht een heffing te betalen voor hun CO2-uitstoot. De lezers van NT en Flows verwachten dat dit problematisch wordt vanwege de uitdagingen met het verkrijgen van de actuele gegevens. Ook verwachten ze dat dit behoorlijk kostenverhogend werkt.

Voor de supply chain heeft dit naar verwachting een dalende import van buiten de EU tot gevolg. Expediteurs zien nu al dat sommige klanten hun import van CBAM goederen in Europa staken omdat de extra kosten niet opwegen tegen de baten.

20 juni organiseren NT en Flows de Sectorbijeenkomst douane & logistiek. Doel van deze bijeenkomst is om handvatten en strategieën te geven om te voldoen aan de complexe CBAM-regelgeving. Onderwerpen zijn onder meer de impact van CBAM op importeurs en logistiek dienstverleners, een praktisch stappenplan voor de derde rapportage en hulp bij CBAM-verplichtingen.

Verkrijgen emissiegegevens grote uitdaging bij CBAM-rapportages | NT

Verkrijgen emissiegegevens grote uitdaging bij CBAM-rapportages

'complex en tijdrovend'

Importeurs en expediteurs ervaren het indienen van de CBAM-rapportages als complex en tijdrovend. Vooral het verkrijgen van gegevens over de emissies wordt ervaren als ingewikkeld en een grote uitdaging. Dit blijkt uit een rondvraag van NT en Flows onder 31 importeurs en expediteurs. Sinds 1 oktober 2023 is de CBAM-verordening van kracht.

Beeld ter illustratie. Foto: Shutterstock

Waar nu nog alleen een rapportageverplichting geldt, zijn invoerders vanaf 1 januari 2026 verplicht een heffing te betalen voor hun CO2-uitstoot. De lezers van NT en Flows verwachten dat dit problematisch wordt vanwege de uitdagingen met het verkrijgen van de actuele gegevens. Ook verwachten ze dat dit behoorlijk kostenverhogend werkt.

Voor de supply chain heeft dit naar verwachting een dalende import van buiten de EU tot gevolg. Expediteurs zien nu al dat sommige klanten hun import van CBAM goederen in Europa staken omdat de extra kosten niet opwegen tegen de baten.

20 juni organiseren NT en Flows de Sectorbijeenkomst douane & logistiek. Doel van deze bijeenkomst is om handvatten en strategieën te geven om te voldoen aan de complexe CBAM-regelgeving. Onderwerpen zijn onder meer de impact van CBAM op importeurs en logistiek dienstverleners, een praktisch stappenplan voor de derde rapportage en hulp bij CBAM-verplichtingen.