In het onderzoek geven logistieke dienstverleners vooral aan te willen investeren in automatisch geleide voertuigen en sorteersystemen. Fabrikanten en retailers zijn voornamelijk geïnteresseerd in magazijnrobots. Waar vorig jaar nog 60% wilde investeren in automatisering en robotisering is dat dit jaar gestegen naar 83%, aldus het rapport.
Het onderzoek werd gedaan onder vijftig Nederlandse logistieke bedrijven, waarvan de helft logistiek dienstverlener en de helft fabrikant of retailer. Van alle bedrijven die deelnamen aan het onderzoek heeft 70% meer dan 250 medewerkers. ‘Het betreft de top 20 van retail en logistiek en 10-15 grotere bedrijven in de maakindustrie. Daarmee denken we een redelijk representatief kader te hebben’, aldus Tim Beckmann, ceo Intospace en bestuurslid bij Dilas.
Ondernemersklimaat
Volgens het rapport groeit in Nederland de zorg over het ondernemersklimaat. Het onderzoek haalt als voorbeeld de waarschuwing aan van Peter Wennink, voormalig ASML ceo, over mogelijke relocatie door de wettelijke beperkingen voor kennis- en arbeidsmigranten.
Toch blijkt uit de resultaten van het onderzoek dat slechts 8% van de respondenten het klimaat in Nederland als onaantrekkelijk beschouwd. Respondenten geven aan dat de uitdaging vooral ligt bij het vinden van voldoende ruimte voor de verdere groei van hun bedrijf. Ongeveer 76% geeft namelijk aan een gebrek aan ruimte te ervaren.
Huisvesting
Bijna 94% van de respondenten heeft op dit moment buitenlandse arbeidskrachten in dienst. Uit het onderzoek blijkt dat van de logistieke dienstverleners 32% aangeeft dat huisvesting ‘aanzienlijke invloed’ heeft op hun vermogen om talent aan te trekken en te behouden. Toch laat de grafiek zien dat 16% weinig last heeft hiervan en 20% van de logistieke dienstverleners helemaal niet.