Hoogste aantal faillissementen in logistiek sinds 2014

Sectormonitor STL

Het aantal faillissementen in de logistiek kwam in het eerste kwartaal van dit jaar uit op 57, volgens cijfers van de Sectormonitor. Dat is sinds 2014 niet meer zo hoog geweest. De arbeidsmarkt voor chauffeurs blijft zeer krap, al ligt het aantal openstaande vacatures lager dan vorig jaar. Ondernemers in de transport en logistiek zijn over de afgelopen drie maanden bovendien minder positief gestemd over het economische klimaat en de personeelssterkte.

failliet
Meer faillissementen en minder personeel tergen transportsector. Foto: Shutterstock

Het aanhoudende tekort aan arbeidskrachten wordt door bijna de helft van de ondernemers (48%) als een belemmering ervaren voor hun bedrijfsactiviteiten. Onvoldoende vraag (34%) en een tekort aan productiemiddelen, materiaal en ruimte (20%) worden daarna genoemd als factoren waar ondernemers last van hebben. Dat meldt de Sectormonitor, uitgevoerd door het Sectorinstituut Transport en Logistiek. Het gaat hier om transportbedrijven en bedrijven in de logistieke dienstverlening.

Vacatures

In vergelijking met het vorige kwartaal (Q4 2023) is het aantal openstaande vacatures voor vrachtwagenchauffeurs opgelopen van 6.250 naar ruim 7.100. In vrijwel alle regio’s blijft de arbeidsmarkt voor chauffeurs zeer krap.

Het aantal faillissementen is over de eerste drie maanden gestegen van 32 in Q1 2023 tot 57 in Q1 dit jaar. In heel 2023 gingen aanzienlijk meer bedrijven failliet dan in 2022: 158 bedrijven tegen 90, bijna een verdubbeling.

De omzet over het eerste kwartaal van dit jaar ligt wel 0,9 procent hoger dan in Q1 2023. Na drie achtereenvolgende kwartalen in de min ontwikkelt de omzet zich weer licht positief. Over heel 2023 was de omzet 2,2 procent lager dan in 2022.

Hoogste aantal faillissementen in logistiek sinds 2014 | NT

Hoogste aantal faillissementen in logistiek sinds 2014

Sectormonitor STL

Het aantal faillissementen in de logistiek kwam in het eerste kwartaal van dit jaar uit op 57, volgens cijfers van de Sectormonitor. Dat is sinds 2014 niet meer zo hoog geweest. De arbeidsmarkt voor chauffeurs blijft zeer krap, al ligt het aantal openstaande vacatures lager dan vorig jaar. Ondernemers in de transport en logistiek zijn over de afgelopen drie maanden bovendien minder positief gestemd over het economische klimaat en de personeelssterkte.

failliet
Meer faillissementen en minder personeel tergen transportsector. Foto: Shutterstock

Het aanhoudende tekort aan arbeidskrachten wordt door bijna de helft van de ondernemers (48%) als een belemmering ervaren voor hun bedrijfsactiviteiten. Onvoldoende vraag (34%) en een tekort aan productiemiddelen, materiaal en ruimte (20%) worden daarna genoemd als factoren waar ondernemers last van hebben. Dat meldt de Sectormonitor, uitgevoerd door het Sectorinstituut Transport en Logistiek. Het gaat hier om transportbedrijven en bedrijven in de logistieke dienstverlening.

Vacatures

In vergelijking met het vorige kwartaal (Q4 2023) is het aantal openstaande vacatures voor vrachtwagenchauffeurs opgelopen van 6.250 naar ruim 7.100. In vrijwel alle regio’s blijft de arbeidsmarkt voor chauffeurs zeer krap.

Het aantal faillissementen is over de eerste drie maanden gestegen van 32 in Q1 2023 tot 57 in Q1 dit jaar. In heel 2023 gingen aanzienlijk meer bedrijven failliet dan in 2022: 158 bedrijven tegen 90, bijna een verdubbeling.

De omzet over het eerste kwartaal van dit jaar ligt wel 0,9 procent hoger dan in Q1 2023. Na drie achtereenvolgende kwartalen in de min ontwikkelt de omzet zich weer licht positief. Over heel 2023 was de omzet 2,2 procent lager dan in 2022.