In totaal werden vorige maand 1316 vrachtvluchten uitgevoerd, ruim 200 minder dan in juli 2017. De afname wordt onder meer in verband gebracht met het minder aantal slots dat voor de vrachtsector beschikbaar is op Schiphol. Daarnaast is er grote onzekerheid of de overheid een tijdelijke oplossing zal goedkeuren waarmee geannuleerde vluchten deels worden gereserveerd voor de vrachtsector.

Een regeling daarvoor wordt door experts niet meer vóór het begin van het winterseizoen verwacht, waardoor airlines nu al aan het voorsorteren zijn en capaciteit aanhouden of verplaatsen op en naar andere Europese luchthavens. Een voorbeeld is Singapore Airlines Cargo, dat het merendeel van zijn vrachtvluchten nu dirigeert naar Brussels Airport. Emirates SkyCargo maakt intussen meer gebruik van Maastricht Aachen Airport.

Verlies

Over de eerste zeven maanden van dit jaar daalde het aantal vrachtvluchten op Schiphol intussen met 10% naar 9.425 vliegbewegingen. De vrachtoverslag op Schiphol daalde overigens niet evenredig met het verlies van vrachtvluchten. Zo was er over de maand juli sprake van een verlies van 3% naar 144.359 ton, terwijl over het lopende boekjaar het volume met 2,7% afnam naar 988.677 ton. Daarmee heeft Schiphol de schade bij de vrachtoverslag beperkt kunnen houden, maar is het voorlopig de derde positie in de Europese luchtvrachtmarkt kwijt aan London Heathrow Airport.