Suparna en Atlas Air leggen betalingsgeschil bij

Luchtvracht

Atlas Air zet na een schikking de rechtszaak in de VS tegen Suparna Cargo, het oude Yangtze River Express, niet verder door over een uitstaande huurschuld voor een vrachtjumbo.

De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij sleepte de Chinese vrachtvervoerder en dochterbedrijf van het noodlijdende HNA deze zomer voor de rechter. Dit omdat een restschuld van 1,2 miljoen dollar op een huurovereenkomst van 8,2 miljoen dollar, voor het gebruik van een B747-400F inclusief bemanning, nog niet was overgemaakt. Dit ondanks verschillende aanmaningen.

Eerder hadden de twee bedrijven al gesteggeld over de brandstofrekening van bijna een half miljoen dollar. In de huurovereenkomst (wetlease) zijn deze kosten altijd voor rekening van de huurder.

Akkoord

Atlas Air, dat voor een groot aantal luchtvaartmaatschappijen vrachtvluchten uitvoert, stopte eind september verdere juridische actie tegen Suparna Airlines in de VS nadat een akkoord was bereikt met de Chinezen. Dat melden de Amerikaanse vakmedia. In de luchtvrachtsector is het zeer ongebruikelijk dat dienstverleners klanten voor de rechter slepen.

Analisten brengen het betalingsgeschil van Suparna in verband met de financiële problemen van moederbedrijf HNA. Suparna Airlines maakte vorig jaar in Europa gebruik van Schiphol en Brussels Airport voor haar vrachtcharters. Het bedrijf is inmiddels verhuisd naar de Duitse luchthaven van Hahn, dat ook eigendom is van HNA.

Suparna en Atlas Air leggen betalingsgeschil bij | NT

Suparna en Atlas Air leggen betalingsgeschil bij

Luchtvracht

Atlas Air zet na een schikking de rechtszaak in de VS tegen Suparna Cargo, het oude Yangtze River Express, niet verder door over een uitstaande huurschuld voor een vrachtjumbo.

De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij sleepte de Chinese vrachtvervoerder en dochterbedrijf van het noodlijdende HNA deze zomer voor de rechter. Dit omdat een restschuld van 1,2 miljoen dollar op een huurovereenkomst van 8,2 miljoen dollar, voor het gebruik van een B747-400F inclusief bemanning, nog niet was overgemaakt. Dit ondanks verschillende aanmaningen.

Eerder hadden de twee bedrijven al gesteggeld over de brandstofrekening van bijna een half miljoen dollar. In de huurovereenkomst (wetlease) zijn deze kosten altijd voor rekening van de huurder.

Akkoord

Atlas Air, dat voor een groot aantal luchtvaartmaatschappijen vrachtvluchten uitvoert, stopte eind september verdere juridische actie tegen Suparna Airlines in de VS nadat een akkoord was bereikt met de Chinezen. Dat melden de Amerikaanse vakmedia. In de luchtvrachtsector is het zeer ongebruikelijk dat dienstverleners klanten voor de rechter slepen.

Analisten brengen het betalingsgeschil van Suparna in verband met de financiële problemen van moederbedrijf HNA. Suparna Airlines maakte vorig jaar in Europa gebruik van Schiphol en Brussels Airport voor haar vrachtcharters. Het bedrijf is inmiddels verhuisd naar de Duitse luchthaven van Hahn, dat ook eigendom is van HNA.