Schiphol rekent op flink lagere winst

jaarcijfers

Royal Schiphol Group, het bedrijf achter luchthaven Schiphol, heeft vanwege hogere kosten het afgelopen jaar iets minder winst behaald. Het verwacht ook dit jaar een ‘substantieel lager’ nettoresultaat. Dat meldde de luchthaven, tevens uitbater van Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport, bij de publicatie van de jaarcijfers.

Schiphol Group sloot afgelopen jaar af met een winst van 278 miljoen euro, tegen 280 miljoen euro een jaar eerder. De omzet steeg met 3,5% tot ruim 1,5 miljard euro, geholpen door toegenomen havengelden, concessie-inkomsten en verhuur.

Daartegenover verloor Schiphol omzet uit hotelactiviteiten door de eerdere verkoop van het Hilton-hotel eind 2017. Het bedrijf wil zijn aandeelhouders 117 miljoen euro dividend uitkeren. Dat is minder dan de 150 miljoen een jaar eerder.

Digitalisering

Het afgelopen jaar werd geld geïnvesteerd om de stijgende passagiersaantallen goed te kunnen verwerken. Ook trok de luchthaven de portemonnee voor verdere digitalisering en voor grootschalige investeringsprojecten. President-directeur Dick Benschop sprak van een degelijk financieel resultaat.

De Schiphol-baas benadrukte verder dat de luchthaven de op één na best verbonden hub ter wereld is. ‘Voor een klein land als Nederland is dat een enorme prestatie’, zo zei hij. ‘Maar ook een te koesteren positie.’

Om die te behouden moet Schiphol volgens hem inzetten op ‘een veilige, gematigde en gecontroleerde toename van het aantal vliegtuigbewegingen’. Daarbij moet de geluidsbelasting wel afnemen. ‘Met onze nieuwe tarieven stimuleren we de inzet van schonere en stillere vliegtuigen’, aldus Benschop.

Groei

De discussie over de groei van Schiphol, dat tegen de grenzen van zijn capaciteit aanloopt, loopt hoog op. Onder meer omwonenden hebben zich duidelijk uitgesproken tegen verdere uitbreiding. Vanuit de Omgevingsraad Schiphol bleef een advies aan het kabinet over de toekomst van Schiphol uit, omdat partijen het niet eens werden.

Het is nu wachten op de luchtvaartnota van minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat), die onder meer beslist over de toekomstige groei van de luchthaven.

Schiphol rekent op flink lagere winst | NT

Schiphol rekent op flink lagere winst

jaarcijfers

Royal Schiphol Group, het bedrijf achter luchthaven Schiphol, heeft vanwege hogere kosten het afgelopen jaar iets minder winst behaald. Het verwacht ook dit jaar een ‘substantieel lager’ nettoresultaat. Dat meldde de luchthaven, tevens uitbater van Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport, bij de publicatie van de jaarcijfers.

Schiphol Group sloot afgelopen jaar af met een winst van 278 miljoen euro, tegen 280 miljoen euro een jaar eerder. De omzet steeg met 3,5% tot ruim 1,5 miljard euro, geholpen door toegenomen havengelden, concessie-inkomsten en verhuur.

Daartegenover verloor Schiphol omzet uit hotelactiviteiten door de eerdere verkoop van het Hilton-hotel eind 2017. Het bedrijf wil zijn aandeelhouders 117 miljoen euro dividend uitkeren. Dat is minder dan de 150 miljoen een jaar eerder.

Digitalisering

Het afgelopen jaar werd geld geïnvesteerd om de stijgende passagiersaantallen goed te kunnen verwerken. Ook trok de luchthaven de portemonnee voor verdere digitalisering en voor grootschalige investeringsprojecten. President-directeur Dick Benschop sprak van een degelijk financieel resultaat.

De Schiphol-baas benadrukte verder dat de luchthaven de op één na best verbonden hub ter wereld is. ‘Voor een klein land als Nederland is dat een enorme prestatie’, zo zei hij. ‘Maar ook een te koesteren positie.’

Om die te behouden moet Schiphol volgens hem inzetten op ‘een veilige, gematigde en gecontroleerde toename van het aantal vliegtuigbewegingen’. Daarbij moet de geluidsbelasting wel afnemen. ‘Met onze nieuwe tarieven stimuleren we de inzet van schonere en stillere vliegtuigen’, aldus Benschop.

Groei

De discussie over de groei van Schiphol, dat tegen de grenzen van zijn capaciteit aanloopt, loopt hoog op. Onder meer omwonenden hebben zich duidelijk uitgesproken tegen verdere uitbreiding. Vanuit de Omgevingsraad Schiphol bleef een advies aan het kabinet over de toekomst van Schiphol uit, omdat partijen het niet eens werden.

Het is nu wachten op de luchtvaartnota van minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat), die onder meer beslist over de toekomstige groei van de luchthaven.