Ook de Chinese fabrikant van de mobieltjes, Vivo, is als verlader niet meer welkom bij de vrachtmaatschappij. Het gaat bij de expediteurs om de bedrijven Cargo Link Logistics en Sky Pacific Logistics. De lading, behalve het Vivo-model Y20 ook onderdelen waaronder de lithium batterijen, was bestemd voor Thailand.

De brandweer had 40 minuten nodig om de brand te blussen op het platform. Daarbij werd een oppervlakte van 24 bij 12 meter beschadigd, melden bronnen. Niemand raakte bij de brand gewond. Ook was er geen schade aan de geparkeerde vliegtuigen.

Brandgevoelig

Verder onderzoek moet, onder meer bij de afhandelaars, moet nu uitwijzen of nog meer partijen zullen worden vervolgd voor de brand. Het vervoer van mobieltjes met de brandgevoelige lithiumbatterijen is onderhevig aan  strenge veiligheids-en verpakkingsregels in de logistieke keten op luchthaven. Vraag is ook of de handhavers hebben gefaald.

Lithium-batterijen zijn in het verleden de oorzaak geweest van branden aan boord van vliegtuigen en zelfs crashes. Experts eisen al jaren nog strengere regels en zelfs het verbod op lithium-batterijen in het luchtvrachtvervoer vanwege de risico’s.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding