Security: Vervoerswereld verdeeld over beleid tegen terreur

De voorstellen van de Europese Commissie voor een geharmoniseerd veiligheidsregime voor wegvervoer, spoorvervoer en de binnenvaart zijn in de transportwereld niet onverdeeld gunstig ontvangen.

De Britse vervoerdersorganisatie FTA verwelkomt het feit dat Brussel in de strijd tegen terrorisme nu het ‘known shipper’-beginsel dat nu al geldt in de luchtvaart, naar andere modaliteiten wil uitbreiden. Maar de internationale wegvervoersorganisatie IRU ziet niets in dit plan en de Nederlandse verladersorganisatie EVO sluit zich daar bij aan.

De EVO vreest dat de plannen leiden tot een ‘versnipperde aanpak‘ bij de lidstaten met als gevolg hoge extra kosten voor het bedrijfsleven. De kosten van de logistiek zouden zelfs met 10 procent kunnen toenemen, heeft de organisatie uitgerekend. De EVO voorziet meer controles bij de grenzen, waardoor de flexibiliteit binnen de logistieke keten in het gedrang komt.De verladersorganisatie wijst erop dat ondernemers in het transport aan strenge eisen moeten voldoen, om in aanmerking te komen voor een certificaat dat aangeeft dat hun bedrijven terreurdreiging tot een minimum beperkt. Maar die eisen zullen in de EU van land tot land gaan verschillen, zo wordt gevreesd.

De IRU kan zich er wel in vinden maar benadrukt dat dat gebaseerd moet zijn op al bestaande systemen.

Een voorbeeld zijn de vrijwillige richtlijnen voor veiligheid in het wegvervoer zoals die in IRU-verband in 2004 door wegvervoersorganisaties in meer dan zeventig landen zijn opgesteld. In die richtlijnen is voorzien in nauwe afstemming van het veiligheidsbeleid tussen de betrokkenen . Dat is voldoende; ‘Brussel‘ moet daar niet een bak aan nieuwe regelgeving overheen gooien, vindt deze organisatie. Een uitzondering is de Britse FTA. Deze zegt zelf jarenlang in Brussel te hebben gepleit voor één geharmoniseerd stelsel dat is gebaseerd op het ‘known shipper‘-systeem in de luchtvaart. Er moet in Europa één kwaliteitslabel voor vervoerders komen die zich door allerlei maatregelen voldoende indekken tegen terrorisme, aldus de FTA. Een groot voordeel is, zegt de organisatie, dat lading die wordt vervoerd door gecertificeerde vervoerders, niet of nauwelijks te maken krijgt met controles onderweg. De scheepvaart zat er niet echt te wachten. ,,Weer nieuwe maatregelen?”, reageert een woordvoerder van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) verbaasd. ,,Onze sector heeft met de ISPS Code al een internationaal regime met allerlei eisen en maatregelen, waaraan de meeste havens en rederijen voldoen.”

De Nederlandse rederijen hebben van de huidige antiterreur-maatregelen al genoeg last, vinden ze. Scheepvaartnatie Nederland staat al anderhalf jaar lang op een zwarte lijst van de Amerikaanse kustwacht, waardoor Nederlandse schepen in de VS extra worden gecontroleerd. De KVNR zegt nog steeds goede hoop te hebben dat Nederland spoedig van deze zwarte lijst wordt gehaald. ,,Nederlandse reders hebben de afgelopen tijd een goed trackrecord, dus Nederland moet nu toch geschrapt kunnen worden.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Reacties

waar zijn de ouderwetse vakbonden toch

praten-praten en lidmaatschap innen

daarna verdwijnen ze zelf in de politiek

werknemers moeten massaal heft in eigen handen nemen en alle grote steden platleggen,erger kan het niet worden onder dit aso-kabinet

Geplaatst door: rené op

het wordt er beslist niet beter van.

jongens we worden te duur.

wie wil er nog zaken doen in of met nederland.

Geplaatst door: don op

wegen blokkeren heeft geen zin,elke chauffeur moet 1 week zijn auto laten staan. en dan ook met ons allen tegelijk.

moet je dan maar eens kijken wat er dan gebeurd.

Geplaatst door: abel. op

Het blokkeren van wegen geeft inderdaad veel ergenis , de verhoging van de btw en accijns heeft een negatief effect op de koopkracht , dit blijkt nu al uit de onderzoeken. Het beste idee is her verlagen van de BTW , dan zal de koopkracht toch zeker de economie dienen

Geplaatst door: Klaas op

Niet blokkeren. We staan al zovaak vast. Stop Bos (en Balkenende) met spoed en kies voor de juiste partij.

Geplaatst door: JaM op

Het blokkeren van wegen is een gemakkelijke snelle actie maar nauwelijks effectief voor de beslisser met als negatief effect dat een groot aantal weggebruikers geirriteerd raken.

Geplaatst door: Judith op

wegblokkades en demonstraties zijn niet constructief en leveren dan ook niets opbehalve ergernis bij een groot deel van de bevolking dat ook al wordt geraakt door de maatregelen. Veel effectiever is om in geprek te blijven om zo het kabinet te kunnen overtuigen dat dit niet werkt.

Geplaatst door: Jan Janssen op
Security: Vervoerswereld verdeeld over beleid tegen terreur | NT - Part 2

Security: Vervoerswereld verdeeld over beleid tegen terreur

De voorstellen van de Europese Commissie voor een geharmoniseerd veiligheidsregime voor wegvervoer, spoorvervoer en de binnenvaart zijn in de transportwereld niet onverdeeld gunstig ontvangen.

De Britse vervoerdersorganisatie FTA verwelkomt het feit dat Brussel in de strijd tegen terrorisme nu het ‘known shipper’-beginsel dat nu al geldt in de luchtvaart, naar andere modaliteiten wil uitbreiden. Maar de internationale wegvervoersorganisatie IRU ziet niets in dit plan en de Nederlandse verladersorganisatie EVO sluit zich daar bij aan.

De EVO vreest dat de plannen leiden tot een ‘versnipperde aanpak‘ bij de lidstaten met als gevolg hoge extra kosten voor het bedrijfsleven. De kosten van de logistiek zouden zelfs met 10 procent kunnen toenemen, heeft de organisatie uitgerekend. De EVO voorziet meer controles bij de grenzen, waardoor de flexibiliteit binnen de logistieke keten in het gedrang komt.De verladersorganisatie wijst erop dat ondernemers in het transport aan strenge eisen moeten voldoen, om in aanmerking te komen voor een certificaat dat aangeeft dat hun bedrijven terreurdreiging tot een minimum beperkt. Maar die eisen zullen in de EU van land tot land gaan verschillen, zo wordt gevreesd.

De IRU kan zich er wel in vinden maar benadrukt dat dat gebaseerd moet zijn op al bestaande systemen.

Een voorbeeld zijn de vrijwillige richtlijnen voor veiligheid in het wegvervoer zoals die in IRU-verband in 2004 door wegvervoersorganisaties in meer dan zeventig landen zijn opgesteld. In die richtlijnen is voorzien in nauwe afstemming van het veiligheidsbeleid tussen de betrokkenen . Dat is voldoende; ‘Brussel‘ moet daar niet een bak aan nieuwe regelgeving overheen gooien, vindt deze organisatie. Een uitzondering is de Britse FTA. Deze zegt zelf jarenlang in Brussel te hebben gepleit voor één geharmoniseerd stelsel dat is gebaseerd op het ‘known shipper‘-systeem in de luchtvaart. Er moet in Europa één kwaliteitslabel voor vervoerders komen die zich door allerlei maatregelen voldoende indekken tegen terrorisme, aldus de FTA. Een groot voordeel is, zegt de organisatie, dat lading die wordt vervoerd door gecertificeerde vervoerders, niet of nauwelijks te maken krijgt met controles onderweg. De scheepvaart zat er niet echt te wachten. ,,Weer nieuwe maatregelen?”, reageert een woordvoerder van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) verbaasd. ,,Onze sector heeft met de ISPS Code al een internationaal regime met allerlei eisen en maatregelen, waaraan de meeste havens en rederijen voldoen.”

De Nederlandse rederijen hebben van de huidige antiterreur-maatregelen al genoeg last, vinden ze. Scheepvaartnatie Nederland staat al anderhalf jaar lang op een zwarte lijst van de Amerikaanse kustwacht, waardoor Nederlandse schepen in de VS extra worden gecontroleerd. De KVNR zegt nog steeds goede hoop te hebben dat Nederland spoedig van deze zwarte lijst wordt gehaald. ,,Nederlandse reders hebben de afgelopen tijd een goed trackrecord, dus Nederland moet nu toch geschrapt kunnen worden.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Reacties

waar zijn de ouderwetse vakbonden toch

praten-praten en lidmaatschap innen

daarna verdwijnen ze zelf in de politiek

werknemers moeten massaal heft in eigen handen nemen en alle grote steden platleggen,erger kan het niet worden onder dit aso-kabinet

Geplaatst door: rené op

het wordt er beslist niet beter van.

jongens we worden te duur.

wie wil er nog zaken doen in of met nederland.

Geplaatst door: don op

wegen blokkeren heeft geen zin,elke chauffeur moet 1 week zijn auto laten staan. en dan ook met ons allen tegelijk.

moet je dan maar eens kijken wat er dan gebeurd.

Geplaatst door: abel. op

Het blokkeren van wegen geeft inderdaad veel ergenis , de verhoging van de btw en accijns heeft een negatief effect op de koopkracht , dit blijkt nu al uit de onderzoeken. Het beste idee is her verlagen van de BTW , dan zal de koopkracht toch zeker de economie dienen

Geplaatst door: Klaas op

Niet blokkeren. We staan al zovaak vast. Stop Bos (en Balkenende) met spoed en kies voor de juiste partij.

Geplaatst door: JaM op

Het blokkeren van wegen is een gemakkelijke snelle actie maar nauwelijks effectief voor de beslisser met als negatief effect dat een groot aantal weggebruikers geirriteerd raken.

Geplaatst door: Judith op

wegblokkades en demonstraties zijn niet constructief en leveren dan ook niets opbehalve ergernis bij een groot deel van de bevolking dat ook al wordt geraakt door de maatregelen. Veel effectiever is om in geprek te blijven om zo het kabinet te kunnen overtuigen dat dit niet werkt.

Geplaatst door: Jan Janssen op