Security: Binnenvaart ziet veel in zo’n anti-terreursysteem

De binnenvaart werkt graag mee aan de Ketenbeveiligingsverordening van de Europese Commissie, op grond waarvan lidstaten voor vervoersketens een systeem ter bestrijding van terrorisme moeten ontwikkelen.

Binnen zo’n keten kunnen dan individuele transportondernemingen, bijvoorbeeld in de binnenvaart, worden aangewezen als ‘secure operator’. Het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) denkt dat de meeste binnenvaartondernemingen gemakkelijk kunnen voldoen aan de voorwaarden om dat predicaat ‘secure operator‘ te verwerven. Het beveiligingsniveau wordt immers, als het aan de Commissie ligt, bepaald door artikel 1.10 van het ADNR, het verdrag waarin het vervoer van gevaargoed voor de binnenvaart is geregeld. Een groot voordeel van aanwijzing als ‘secure operator‘ is dat het binnenschip van versnelde procedures gebruik kan maken en minder controles van bijvoorbeeld de douane hoeft te verwachten.

Dat heet in het jargon ‘fast track treatment‘. Daartoe moeten operators een risico-inventarisatie uitvoeren en op grond daarvan eventueel maatregelen nemen om hun bedrijf veiliger te maken. Volgens het CBRB neemt de binnenvaart zulke maatregelen van nature al. De binnenvaart denkt, aldus de organisatie, dat de bedrijfstak met relatief eenvoudige middelen een hoog beveiligingsniveau kan waarborgen. Het door ‘Brussel‘ voorgestelde systeem zou de binnenvaart zelfs een voordeel opleveren in de concurrentie met andere modaliteiten. Wel tekent het CBRB hierbij aan dat straks in alle lidstaten de Ketenbeveiligingsverordening op dezelfde manier moet worden uitgevoerd, omdat anders de concurrentieverhoudingen tussen binnenvaartoperators onderling scheef worden getrokken.

De organisatie voorziet dat voor sommige ondernemers in de binnenvaart de deelname aan het veiligheidssysteem misschien niet voor de hand ligt, zodat die ook niet voor de ‘fast track treatment‘ in aanmerking komen. Daar staat tegenover dat in het vervoer van chemicaliën en containers de keuze voor het ‘secure operator‘-schap door de markt welhaast zal worden afgedwongen. In de containervaart heeft de Stichting Projecten Binnenvaart onlangs een proef aangekondigd met ‘secure lanes‘ tussen de ECT-terminals in Rotterdam en de Duisburgse DeCeTe-terminal. De proef begint komende maand en moet uitwijzen dat volledig voor terrorismegevaar beveiligd containertransport naar het achterland van Rotterdam haalbaar is.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Reacties

Dit kabinet heeft geen ballen. Toverballen, die hebben ze genoeg.

Alle besluitvorming (A4 viaduct verbreding Zoeterwoude) overlaten aan lagere echelons, aktie groepen. De A4 verlenging (nu 20jr later..of zelfs langer is nog niets gebeurd), schuif alles op de regio verantwoordelijkheid…

maar vang wel de centen/opcenten, accijns en gebruik dat voor “kansarme”

buitenlanders die nederland om economische redenen prefereerde boven hun eigen cultuur en zaligheid, en zelfs die in alle openheid/

Geplaatst door: Bill de Koning op

ja wat moet ik zeggen met dit zooitje wat we nu als regering hebben zullen we er alleen maar op achteruit gaan.

denk dat vervoers sector nu maar eens duidelijk moet gaan maken dat we het zat zijn en dat denhaag naar ons moet gaan luisteren

zie afgelopen week met al de ongeluken in de randstad alles staat vast.

denk dat het nu tijd gaat worden om heel nederland maar eens plat te gaan leggen. om Den Haag duidelijk te maken dat ze er echt niks van snappen.

weet niet wat ze de eerste 10

Geplaatst door: Peter op

Ook wij willen wel helpen…

Coentunnel eventjes klem zetten, voor 15minuten? 2 auto’s zijn genoeg hoor….

24uur is niet nodig, 2 dagen herhalen maakt al wakker, niks doen betekend instemmen! Het volk maakt de keuzes.

Geplaatst door: Jan op

Ik hoor de hele dag JP alleen maar zeggen “wij maken andere keuzes”.

Geplaatst door: JaM op

Hoe lang moeten we nou nog wachten..?

Geplaatst door: Anouk Brouwer op

Gewoon verbijsterend… Het heet inderdaad een volksvertegenwoordiging maar ik vraag me af welk volk deze regering dan vertegenwoordigd. Om mij heen hoor ik alleen maar dat mensen het niet eens zijn met de plannen van deze regering. En niet alleen deze regering maar ook de regeringen hiervoor. Ze doen maar wat ze “goed” achten en dat dan over de ruggen van de hardwerkende mensen. De incompetentie druipt ervan af. Ze hebben al jaren geen sluitende begroting. Als mijn kasboekje (thuis en zakelijk)

Geplaatst door: E. de Wit op

Waar dit kabinet mee bezig is is de schatkist spekken en andres niets.

Laten ze aparte rijstroken voor vrachtwagens maken zoals op de brieneroordbrug daar rijden de vrachtwagens door en de luxe auto’s staan stil.

En maar klagen dat het vrachtverkeer de file’s veroorzaken , hier is toch duidelijk dat de luxe wagens de file’s veroorzaken.

Geplaatst door: Ton Stieding op
Security: Binnenvaart ziet veel in zo’n anti-terreursysteem | NT - Part 2

Security: Binnenvaart ziet veel in zo’n anti-terreursysteem

De binnenvaart werkt graag mee aan de Ketenbeveiligingsverordening van de Europese Commissie, op grond waarvan lidstaten voor vervoersketens een systeem ter bestrijding van terrorisme moeten ontwikkelen.

Binnen zo’n keten kunnen dan individuele transportondernemingen, bijvoorbeeld in de binnenvaart, worden aangewezen als ‘secure operator’. Het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) denkt dat de meeste binnenvaartondernemingen gemakkelijk kunnen voldoen aan de voorwaarden om dat predicaat ‘secure operator‘ te verwerven. Het beveiligingsniveau wordt immers, als het aan de Commissie ligt, bepaald door artikel 1.10 van het ADNR, het verdrag waarin het vervoer van gevaargoed voor de binnenvaart is geregeld. Een groot voordeel van aanwijzing als ‘secure operator‘ is dat het binnenschip van versnelde procedures gebruik kan maken en minder controles van bijvoorbeeld de douane hoeft te verwachten.

Dat heet in het jargon ‘fast track treatment‘. Daartoe moeten operators een risico-inventarisatie uitvoeren en op grond daarvan eventueel maatregelen nemen om hun bedrijf veiliger te maken. Volgens het CBRB neemt de binnenvaart zulke maatregelen van nature al. De binnenvaart denkt, aldus de organisatie, dat de bedrijfstak met relatief eenvoudige middelen een hoog beveiligingsniveau kan waarborgen. Het door ‘Brussel‘ voorgestelde systeem zou de binnenvaart zelfs een voordeel opleveren in de concurrentie met andere modaliteiten. Wel tekent het CBRB hierbij aan dat straks in alle lidstaten de Ketenbeveiligingsverordening op dezelfde manier moet worden uitgevoerd, omdat anders de concurrentieverhoudingen tussen binnenvaartoperators onderling scheef worden getrokken.

De organisatie voorziet dat voor sommige ondernemers in de binnenvaart de deelname aan het veiligheidssysteem misschien niet voor de hand ligt, zodat die ook niet voor de ‘fast track treatment‘ in aanmerking komen. Daar staat tegenover dat in het vervoer van chemicaliën en containers de keuze voor het ‘secure operator‘-schap door de markt welhaast zal worden afgedwongen. In de containervaart heeft de Stichting Projecten Binnenvaart onlangs een proef aangekondigd met ‘secure lanes‘ tussen de ECT-terminals in Rotterdam en de Duisburgse DeCeTe-terminal. De proef begint komende maand en moet uitwijzen dat volledig voor terrorismegevaar beveiligd containertransport naar het achterland van Rotterdam haalbaar is.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Reacties

Dit kabinet heeft geen ballen. Toverballen, die hebben ze genoeg.

Alle besluitvorming (A4 viaduct verbreding Zoeterwoude) overlaten aan lagere echelons, aktie groepen. De A4 verlenging (nu 20jr later..of zelfs langer is nog niets gebeurd), schuif alles op de regio verantwoordelijkheid…

maar vang wel de centen/opcenten, accijns en gebruik dat voor “kansarme”

buitenlanders die nederland om economische redenen prefereerde boven hun eigen cultuur en zaligheid, en zelfs die in alle openheid/

Geplaatst door: Bill de Koning op

ja wat moet ik zeggen met dit zooitje wat we nu als regering hebben zullen we er alleen maar op achteruit gaan.

denk dat vervoers sector nu maar eens duidelijk moet gaan maken dat we het zat zijn en dat denhaag naar ons moet gaan luisteren

zie afgelopen week met al de ongeluken in de randstad alles staat vast.

denk dat het nu tijd gaat worden om heel nederland maar eens plat te gaan leggen. om Den Haag duidelijk te maken dat ze er echt niks van snappen.

weet niet wat ze de eerste 10

Geplaatst door: Peter op

Ook wij willen wel helpen…

Coentunnel eventjes klem zetten, voor 15minuten? 2 auto’s zijn genoeg hoor….

24uur is niet nodig, 2 dagen herhalen maakt al wakker, niks doen betekend instemmen! Het volk maakt de keuzes.

Geplaatst door: Jan op

Ik hoor de hele dag JP alleen maar zeggen “wij maken andere keuzes”.

Geplaatst door: JaM op

Hoe lang moeten we nou nog wachten..?

Geplaatst door: Anouk Brouwer op

Gewoon verbijsterend… Het heet inderdaad een volksvertegenwoordiging maar ik vraag me af welk volk deze regering dan vertegenwoordigd. Om mij heen hoor ik alleen maar dat mensen het niet eens zijn met de plannen van deze regering. En niet alleen deze regering maar ook de regeringen hiervoor. Ze doen maar wat ze “goed” achten en dat dan over de ruggen van de hardwerkende mensen. De incompetentie druipt ervan af. Ze hebben al jaren geen sluitende begroting. Als mijn kasboekje (thuis en zakelijk)

Geplaatst door: E. de Wit op

Waar dit kabinet mee bezig is is de schatkist spekken en andres niets.

Laten ze aparte rijstroken voor vrachtwagens maken zoals op de brieneroordbrug daar rijden de vrachtwagens door en de luxe auto’s staan stil.

En maar klagen dat het vrachtverkeer de file’s veroorzaken , hier is toch duidelijk dat de luxe wagens de file’s veroorzaken.

Geplaatst door: Ton Stieding op