Security: Rederijen bang voor 100 procent scannen containers

Elke container die naar de Verenigde Staten wordt verscheept, moet in de buitenlandse vertrekhaven eerst worden gescand. Dat staat in de ontwerpwet ‘Sail Only if Scanned Act’ (SOS wet), die naar verwachting deze week wordt besproken in de commissie binnenlandse veiligheid van het Amerikaanse congres.

De rederijorganisatie World Shipping Council (WSC) heeft een verontruste brief naar de commissievoorzitter gestuurd waarin ze waarschuwt dat invoering van de wet de Amerikaanse handel zal verlammen en tot conflicten met buitenlandse regeringen zal leiden. Via de commissie transport werd vorige maand ook al geprobeerd het 100 procents containerscannen in te voeren, maar toen werd het voorstel nog verworpen. Tot nu toe wordt in havens zoals Rotterdam slechts een klein deel van de containerstroom, op basis van risicoanalyses, met containerscans gecontroleerd. De WSC is bang dat het plan voor het 100 procent scannen via de veiligheidscommissie alsnog de goedkeuring van het Amerikaanse congres krijgt en dat de Amerikaanse regering de maatregel vervolgens eenzijdig aan haar buitenlandse handelspartners op zal leggen.

De rederijen vragen in hun brief aan de Amerikanen om duidelijkheid te verschaffen over de precieze inhoud van de Sail Only if Scanned Act. Wie zou de scans straks bijvoorbeeld moeten uitvoeren, zo vraagt de WSC zich af: buitenlandse overheidsorganen of terminalbedrijven? En willen de Amerikanen echt de scanfoto’s van elke container straks eerst analyseren voordat het schip mag vertrekken? ,,Een schip met vierduizend containers analyseren, zou tientallen werkdagen kosten, wat aanzienlijke vertraging van het handelsverkeer en aanzienlijke congestie in havens overal ter wereld zou veroorzaken”, waarschuwt de organisatie van rederijen. De Amerikaanse plannen komen opvallend genoeg uit de koker van de Democraten. Zij stellen dat de politiek van de regering-Bush, om alleen een klein percentage risicocontainers te scannen, onvoldoende bescherming tegen terrorisme biedt. De Democraten tonen zich de laatste tijd wel vaker fellere terreurbestrijders dan de Republikeinen en krijgen soms hun zin; zo wisten ze gedaan te krijgen dat terminaloperator Dubai Ports World geen Amerikaanse terminals mag beheren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Reacties

De kilometerheffing dient zsm te worden ingevoerd om daarmee enige sturing aan de intensiteit van het wegverkeer te kunnen realiseren en uiteindelijk de doorstroming van het verkeer te bevorderen.

Geplaatst door: Robert F.Zimmerman op

Landelijk inhaalverbod voor vrachtwagens en 10,-euro per vrachtwagen welke het land binnenkomt.

Geplaatst door: Tjonge Jonge op

Ik betaal graag voor een goed product. M.a.w. waarom niet betalen als er veel vraag is en weinig aanbod. Roel Pieper heft indertijd een prima idee bedacht. Invoeren die handel dus.

Geplaatst door: Erik de Boer op

Ik ben zo blij dat de socialisten weer aan de macht zijn , want als er iemand is die weet hoe je je medemens kan naaien dan is het wel de socialist. Den Uil, Kok, en nu Bos weer, allemaal mensen die heel vriendelijk lachen terwijl ze belastingen blijven verhogen, ik hoorde ook hoe de SP een deel van hun salaris in de eigen kas stoort en vervolgens dat als gift weer van de belasting af trekt. Nou als dat niet het totpunt van socialisme is dan weet ik het niet meer.

Geplaatst door: Jane Ayal op
Security: Rederijen bang voor 100 procent scannen containers | NT

Security: Rederijen bang voor 100 procent scannen containers

Elke container die naar de Verenigde Staten wordt verscheept, moet in de buitenlandse vertrekhaven eerst worden gescand. Dat staat in de ontwerpwet ‘Sail Only if Scanned Act’ (SOS wet), die naar verwachting deze week wordt besproken in de commissie binnenlandse veiligheid van het Amerikaanse congres.

De rederijorganisatie World Shipping Council (WSC) heeft een verontruste brief naar de commissievoorzitter gestuurd waarin ze waarschuwt dat invoering van de wet de Amerikaanse handel zal verlammen en tot conflicten met buitenlandse regeringen zal leiden. Via de commissie transport werd vorige maand ook al geprobeerd het 100 procents containerscannen in te voeren, maar toen werd het voorstel nog verworpen. Tot nu toe wordt in havens zoals Rotterdam slechts een klein deel van de containerstroom, op basis van risicoanalyses, met containerscans gecontroleerd. De WSC is bang dat het plan voor het 100 procent scannen via de veiligheidscommissie alsnog de goedkeuring van het Amerikaanse congres krijgt en dat de Amerikaanse regering de maatregel vervolgens eenzijdig aan haar buitenlandse handelspartners op zal leggen.

De rederijen vragen in hun brief aan de Amerikanen om duidelijkheid te verschaffen over de precieze inhoud van de Sail Only if Scanned Act. Wie zou de scans straks bijvoorbeeld moeten uitvoeren, zo vraagt de WSC zich af: buitenlandse overheidsorganen of terminalbedrijven? En willen de Amerikanen echt de scanfoto’s van elke container straks eerst analyseren voordat het schip mag vertrekken? ,,Een schip met vierduizend containers analyseren, zou tientallen werkdagen kosten, wat aanzienlijke vertraging van het handelsverkeer en aanzienlijke congestie in havens overal ter wereld zou veroorzaken”, waarschuwt de organisatie van rederijen. De Amerikaanse plannen komen opvallend genoeg uit de koker van de Democraten. Zij stellen dat de politiek van de regering-Bush, om alleen een klein percentage risicocontainers te scannen, onvoldoende bescherming tegen terrorisme biedt. De Democraten tonen zich de laatste tijd wel vaker fellere terreurbestrijders dan de Republikeinen en krijgen soms hun zin; zo wisten ze gedaan te krijgen dat terminaloperator Dubai Ports World geen Amerikaanse terminals mag beheren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Reacties

De kilometerheffing dient zsm te worden ingevoerd om daarmee enige sturing aan de intensiteit van het wegverkeer te kunnen realiseren en uiteindelijk de doorstroming van het verkeer te bevorderen.

Geplaatst door: Robert F.Zimmerman op

Landelijk inhaalverbod voor vrachtwagens en 10,-euro per vrachtwagen welke het land binnenkomt.

Geplaatst door: Tjonge Jonge op

Ik betaal graag voor een goed product. M.a.w. waarom niet betalen als er veel vraag is en weinig aanbod. Roel Pieper heft indertijd een prima idee bedacht. Invoeren die handel dus.

Geplaatst door: Erik de Boer op

Ik ben zo blij dat de socialisten weer aan de macht zijn , want als er iemand is die weet hoe je je medemens kan naaien dan is het wel de socialist. Den Uil, Kok, en nu Bos weer, allemaal mensen die heel vriendelijk lachen terwijl ze belastingen blijven verhogen, ik hoorde ook hoe de SP een deel van hun salaris in de eigen kas stoort en vervolgens dat als gift weer van de belasting af trekt. Nou als dat niet het totpunt van socialisme is dan weet ik het niet meer.

Geplaatst door: Jane Ayal op