Security: ‘Terroristen zoeken een zwakke plek’

Om het risico van een terroristische aanslag te verkleinen wordt door verladers en vervoerders hard gewerkt aan Supply Chain Security. Kan terreurpreventie ook financiële en logistieke voordelen opleveren?

Dat is een van de zaken die Thierry Verduijn, projectleider bij Protect, onderzoekt. Protect is opgezet om bedrijven en overheid in Nederland te helpen de internationale g­oederenketens waarin zij f­unctioneren veiliger te maken. Een interview.

Is Supply Chain Security eigenlijk wel noodzakelijk?

Terroristen hebben zich tot op heden met hun acties alleen op het personenverkeer gericht. ,, Onderzoek naar en ontwikkeling van secure supply chains in Nederland is gestart als reactie op de strenge securitymaatregelen die Amerika aankondigde na de aanslagen op de Twin Towers. Alle goederenstromen moesten veilig zijn. Het draagvlak voor ketenbeveiliging in Nederland was erg klein. Met de aanslagen in Londen en Madrid is aangetoond dat het risico op een aanslag ook in Europa aanwezig is. Wat in het personenvervoer gemakkelijk kan gebeuren, kan in het goederenvervoer ook. Terroristen gaan op zoek naar interessante doelen en zoeken daarbij naar een zwakke plek.

Daarom is het van belang dat supply chains veilig zijn en blijven.”

Jullie hebben in 2006 met name onderzoek gedaan naar de uitwisseling van security-informatie binnen ketens en regelgeving en certificering. Waarom?

,,De beveiliging van ketens is een combinatie van het monitoren van de lading door het uitwisselen van informatie en het waarborgen dat alle processen in de keten veilig zijn door middel van regelgeving en certificering. We hebben in kaart gebracht welke informatie nodig is om een containerketen veilig te kunnen maken. Je wilt weten of het personeel dat containers heeft afgehandeld betrouwbaar is, of een container tijdens het transport open is geweest, of de container ‘s nachts op een beveiligde parkeerplaats heeft gestaan en je wilt weten of alle processen in de keten op tijd zijn afgewikkeld, of dat er ergens vertraging was. Gebleken is dat informatie die nodig is om dit te controleren meestal al in de keten beschikbaar is. Er wordt alleen niet altijd iets mee gedaan en het komt niet op de plek terecht waar de integriteit van de lading wordt gecontroleerd. Bij veel verladers en vervoerders ontbreekt nu de gedetailleerde kennis omtrent de beveiliging van de goederenketen. Wat certificering betreft hebben we in 2005 en 2006 met name naar ISO28000 en de ketenverordening van de Europese Commissie gekeken. We hebben een bijdrage geleverd aan de ISO-werkgroep en de CEN werkgroep, die onder andere meedenken over vraagstukken als de eisen die aan certificeringsbureau’s moeten worden gesteld.”

Hoe kan de beveiliging van de goederenketen bedrijven helpen bij het verbeteren van hun bedrijfsvoering?

,,Bewust omgaan met security betekent een betere beheersing van de gehele keten en een betere beheersing van de keten levert geld op. Bedrijven onderzoeken alle processen in de keten kritisch op factoren die deze processen kunnen verstoren en nemen maatregelen. Er zijn daarna minder verstoringen en als er een verstoring is wordt deze vroegtijdig waargenomen. Nu je vanuit veiligheidsoverwegingen toch meer informatie gaat uitwisselen kun je er wat extra’s mee doen. Komt een container een dag te vroeg of een dag te laat? Als je dat als bedrijf weet kun je erop anticiperen en logistiek voordeel behalen. Ook met een afname van criminaliteit wordt geld verdiend.”

Hoezo?

,,Kijk bijvoorbeeld eens naar de invoering van de internationale vrachtbeveiligingsstandaard van TAPA (Technology Asset Protection Association) bij TNT. Door de aandacht voor veiligheid in de keten konden ze ook de criminaliteit in de eigen organisatie en bij subcontracters tegengaan. TNT weet veel beter waar de pakketjes zitten in het traject en kan dus ook goed zien waar die pakjes kwijtraken. Daarop kun je dan actie ondernemen. De schade door diefstal is enorm afgenomen. Bij veel bedrijven in Nederland kan op korte termijn financiële winst worden behaald door de afname van criminaliteit.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Reacties

Het Nederlandse vrachtwagenpark is, in vergelijk met de wagenparken van andere west- & oost europese landen op tenminste boven gemiddeld en beter niveau; laat de “BV Nederland” rijden en focus eens op alle inferieure voertuigen (dus zeker ook personenwagens) die in NL rondrijden met niet NL kentekens….. want daar wordt niet naar gekeken !

Geplaatst door: J.Spoel op

T.o.z. van vele andere landen in de EEG kan je zeggen dat de technische staat van het Nederlandse vachtwagenpark goed te noemen is. Er wordt ieder jaar voor milioenen in nieuw equipment geinvesteerd. Plus de jaarlijks APK/Onderhoudsbeurt en de KLPD controles langs de weg is voldoende voor een betrouwbaar Nederlands wagenpark te waarborgen.

Geplaatst door: Peter Elkhuizen op

Wanneer er aanleiding voor is, wordt er wel degelijk extra en gericht gecontroleerd. Kijk maar naar de recente controles bij busmaatschappijen. Kennelijk is de technische staat van het vrachtwagenpark voldoende goed om geen extra controles nodig te maken. Compliment voor de sector dus!

Geplaatst door: Ruud van Gerrevink op
Security: ‘Terroristen zoeken een zwakke plek’ | NT

Security: ‘Terroristen zoeken een zwakke plek’

Om het risico van een terroristische aanslag te verkleinen wordt door verladers en vervoerders hard gewerkt aan Supply Chain Security. Kan terreurpreventie ook financiële en logistieke voordelen opleveren?

Dat is een van de zaken die Thierry Verduijn, projectleider bij Protect, onderzoekt. Protect is opgezet om bedrijven en overheid in Nederland te helpen de internationale g­oederenketens waarin zij f­unctioneren veiliger te maken. Een interview.

Is Supply Chain Security eigenlijk wel noodzakelijk?

Terroristen hebben zich tot op heden met hun acties alleen op het personenverkeer gericht. ,, Onderzoek naar en ontwikkeling van secure supply chains in Nederland is gestart als reactie op de strenge securitymaatregelen die Amerika aankondigde na de aanslagen op de Twin Towers. Alle goederenstromen moesten veilig zijn. Het draagvlak voor ketenbeveiliging in Nederland was erg klein. Met de aanslagen in Londen en Madrid is aangetoond dat het risico op een aanslag ook in Europa aanwezig is. Wat in het personenvervoer gemakkelijk kan gebeuren, kan in het goederenvervoer ook. Terroristen gaan op zoek naar interessante doelen en zoeken daarbij naar een zwakke plek.

Daarom is het van belang dat supply chains veilig zijn en blijven.”

Jullie hebben in 2006 met name onderzoek gedaan naar de uitwisseling van security-informatie binnen ketens en regelgeving en certificering. Waarom?

,,De beveiliging van ketens is een combinatie van het monitoren van de lading door het uitwisselen van informatie en het waarborgen dat alle processen in de keten veilig zijn door middel van regelgeving en certificering. We hebben in kaart gebracht welke informatie nodig is om een containerketen veilig te kunnen maken. Je wilt weten of het personeel dat containers heeft afgehandeld betrouwbaar is, of een container tijdens het transport open is geweest, of de container ‘s nachts op een beveiligde parkeerplaats heeft gestaan en je wilt weten of alle processen in de keten op tijd zijn afgewikkeld, of dat er ergens vertraging was. Gebleken is dat informatie die nodig is om dit te controleren meestal al in de keten beschikbaar is. Er wordt alleen niet altijd iets mee gedaan en het komt niet op de plek terecht waar de integriteit van de lading wordt gecontroleerd. Bij veel verladers en vervoerders ontbreekt nu de gedetailleerde kennis omtrent de beveiliging van de goederenketen. Wat certificering betreft hebben we in 2005 en 2006 met name naar ISO28000 en de ketenverordening van de Europese Commissie gekeken. We hebben een bijdrage geleverd aan de ISO-werkgroep en de CEN werkgroep, die onder andere meedenken over vraagstukken als de eisen die aan certificeringsbureau’s moeten worden gesteld.”

Hoe kan de beveiliging van de goederenketen bedrijven helpen bij het verbeteren van hun bedrijfsvoering?

,,Bewust omgaan met security betekent een betere beheersing van de gehele keten en een betere beheersing van de keten levert geld op. Bedrijven onderzoeken alle processen in de keten kritisch op factoren die deze processen kunnen verstoren en nemen maatregelen. Er zijn daarna minder verstoringen en als er een verstoring is wordt deze vroegtijdig waargenomen. Nu je vanuit veiligheidsoverwegingen toch meer informatie gaat uitwisselen kun je er wat extra’s mee doen. Komt een container een dag te vroeg of een dag te laat? Als je dat als bedrijf weet kun je erop anticiperen en logistiek voordeel behalen. Ook met een afname van criminaliteit wordt geld verdiend.”

Hoezo?

,,Kijk bijvoorbeeld eens naar de invoering van de internationale vrachtbeveiligingsstandaard van TAPA (Technology Asset Protection Association) bij TNT. Door de aandacht voor veiligheid in de keten konden ze ook de criminaliteit in de eigen organisatie en bij subcontracters tegengaan. TNT weet veel beter waar de pakketjes zitten in het traject en kan dus ook goed zien waar die pakjes kwijtraken. Daarop kun je dan actie ondernemen. De schade door diefstal is enorm afgenomen. Bij veel bedrijven in Nederland kan op korte termijn financiële winst worden behaald door de afname van criminaliteit.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Reacties

Het Nederlandse vrachtwagenpark is, in vergelijk met de wagenparken van andere west- & oost europese landen op tenminste boven gemiddeld en beter niveau; laat de “BV Nederland” rijden en focus eens op alle inferieure voertuigen (dus zeker ook personenwagens) die in NL rondrijden met niet NL kentekens….. want daar wordt niet naar gekeken !

Geplaatst door: J.Spoel op

T.o.z. van vele andere landen in de EEG kan je zeggen dat de technische staat van het Nederlandse vachtwagenpark goed te noemen is. Er wordt ieder jaar voor milioenen in nieuw equipment geinvesteerd. Plus de jaarlijks APK/Onderhoudsbeurt en de KLPD controles langs de weg is voldoende voor een betrouwbaar Nederlands wagenpark te waarborgen.

Geplaatst door: Peter Elkhuizen op

Wanneer er aanleiding voor is, wordt er wel degelijk extra en gericht gecontroleerd. Kijk maar naar de recente controles bij busmaatschappijen. Kennelijk is de technische staat van het vrachtwagenpark voldoende goed om geen extra controles nodig te maken. Compliment voor de sector dus!

Geplaatst door: Ruud van Gerrevink op