Containers komen vanaf dan alleen nog de VS binnen als ze in het land van verscheping zijn gescand met Amerikaanse apparatuur en verzegeld zijn met Amerikaanse zegels. Kleinere havens zouden overigens vijf jaar de tijd krijgen om aan de nieuwe eisen te voldoen. Verder wil het congres dat alle luchtvracht gescreend gaat worden.
De wet voor terreurmaatregelen in het goederenvervoer is de eerste wet die het congres in behandeling neemt sinds de Democraten de macht in het congres hebben gegrepen. Het Huis van Afgevaardigden is van plan de wet er deze dinsdag al doorheen te krijgen. Toen de Republikeinen het nog voor het zeggen hadden, waren er ook wel plannen voor een totale controle op het binnenkomende containerverkeer, maar werden er geen harde deadlines genoemd en was het de bedoeling om eerst te gaan experimenteren met scannen in een aantal pilot-havens.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?
Los van vrije verladerskeuze krijg je straks toestanden dat de ene lidstaat alles op alles zet om bepaalde goederenstromen via een specifieke modaliteit te laten vervoeren en bij grensoverschrijding blijkt dat de andere lidstaat dit verbiedt.
Het wordt tijd dat Brussel zich eens met zaken gaat bemoeien die ertoe doen en geen spijkers op laag water zoeken (of is dit voor spijkers ook de verkeerde modaliteit).
hindert vrije markt principe , als we
het aan ambtenaren cq Brussel over
laten wordt het onbetaalbaar en
kun je weken van te voren het transport
plannen had ook principieel onaanvaardbaar kunnen staan
Belachelijk gewoon – Op welke stoel gaan ze nu weer zitten.
Ik kan me nog een richtlijn herinneren dat cartons met 6 flessen alcohol geen gevarengoed was maar cartons met 12 flessen wel. Mischien is dat wel dezelfde ambtenaar die dit weer heeft bedacht.