Het luchtvrachtterrein van Brussel Airport, Brucargo, dient volgens de onderzoekers volledig te worden omgebouwd tot een beveiligde zone. Daarmee kan de Belgische luchthaven marktaandelen in Europa op de concurrentie zoals Schiphol terug veroveren en nieuwe vrachtstromen aanboren. Volgens Liesbeth Geysels, algemeen directeur van het VIL, is een inhaalslag nodig. ‘Als luchtvrachtzone heeft Brucargo wel wat veren gelaten. Brussel staat zelfs niet meer in de ranking van best presterende luchthavens.’

Om Brucargo uit te bouwen tot de meest efficiënte cargozone in Europa beveelt het VIL aan om een professionele luchtvrachtorganisatie op te zetten die verantwoordelijkheid draagt voor de aansturing van de vereiste hervormingen. Zo moet er een begin worden gemaakt met een gefaseerde beveiliging van de luchtvrachtzone en een verbetering van het aanleverproces van
de luchtvracht. Daarnaast moet er ook een transparante communicatie tussen bedrijfsleven en overheid komen en vereenvoudigde douaneprocedures.

Het VIL berekende dat de uitvoering van deze aanbevelingen en de daaruit voortvloeiende vereenvoudiging van het luchtvrachtproces de gehele vrachtgemeenschap op Brussels Airport jaarlijks een kostenbesparing van een kleine vijf miljoen euro oplevert.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement