El Al Cargo verhuisde in 2008 uit protest tegen de hoge geluidsheffingen van Schiphol de oude lawaaiige vrachtvloot naar het Belgische Luik. Het voert vanaf de Waalse luchthaven onder meer vrachtvluchten uit op New York en Tel Aviv. Ook de Israëlische concurrent CAL is gevestigd op de Belgische luchthaven.

El Al is sinds enige tijd bezig met een vlootvernieuwing en beschikt nu onder meer over een B747-400F, een moderner vliegtuigtype waarvoor op Schiphol geen lawaaitoeslag geldt. De luchtvaartmaatschappij voert met deze freighter vrachtvluchten uit tussen HongKong en New York met een tussenstop in Luik. Volgens kenners op Schiphol zou El Al Cargo voor deze intercontinentale vluchten meer gebruik willen maken van de internationale transitorol van Schiphol.

El Al Cargo op Luik kon deze week nog niet aangeven wanneer de ‘overwegingen’ worden omgezet in een eventueel definitief besluit. Volgens vrachtmanager Itay Izhari van de maatschappij zal het “hoogstwaarschijnlijk” op korte termijn niet gebeuren. “Wij denken dan eerder aan het komend winterseizoen”. Het winterseizoen begint in de luchtvrachtsector rond oktober.