De deelnemers gingen zelfs zover door te stellen dat de nieuwe eisen die nu op de luchtvrachtsector afkomen het hele businessmodel van luchtvracht in gevaar brengen. Versnippering van regels in alle landen versterkt die bedreiging. Maar volgens Desmond Vertannes, hoofd van de vrachtafdeling van de internationale branchevereniging IATA, moet de sector zelf ook zelf de handen ineenslaan. Het initiatief om zowel expediteurs, vervoerders en verladers bij elkaar te brengen in de belangengroep ‘Global Air Cargo Advisory Group’ is in elk geval een grote stap vooruit, betoogde hij. Deze groep zal als vertegenwoordiger van de hele sector onderhandelen met de overheden.

De vrachtchef van American Airlines Dave Brooks waarschuwde voor een te groot vertrouwen op de techniek om luchtvracht veiliger te maken. De pakjesbommen uit Jemen zijn ondanks scanning niet ontdekt, stelde hij. Volgens Brooks is het beter om op een combinatie van techniek en menselijk oordeel en inzicht te vertrouwen. Hij pleitte voor een betere opleiding van medewerkers die in de vrachtafhandeling worden ingezet.

Maar de sector moet ook nog veel meer zelf doen aan kostenbesparingen gecombineerd met betere dienstverlening, stelde John Batten van de wereldwijd actieve afhandelaar Swissport. Volgens Batten heeft de sector vijftien jaar na de start van de wereldwijde optimalisatiecampagne Cargo 2000 haar doelen nog steeds niet bereikt. Betere effciency en voortmaken met electronische gegevensuitwisseling kan de kosten nog met zeker 20% drukken, aldus Batten.

De topman van de Canadese luchtvrachtagent Network Cargo Services ging nog een stapje verder: “Wie in de luchtvracht nu niet zijn brood kan verdienen kan beter stoppen en een groentewinkel beginnen.”