“We zien onszelf als een onafhankelijk bedrijf. We concentreren ons nu als management volledig op Express om het zelfstandig te laten groeien.” Lombard is tevreden over de uitgangspositie voor het bedrijf. “We hebben een uniek netwerk. We zijn de nummer één in het vervoer van pakketjes tussen China en Europa.”

De topvrouw noemde de strategie in groeimarkten als China en Brazilië uniek, omdat TNMT Express het enige transportbedrijf is dat zowel internationaal als ook op lokaal niveau in deze markten opereert. “Multinationals hebben bezorging van pakketten daar nodig. Het zijn complexe markten, waarvoor een goede langetermijnvisie en focus nodig zijn, maar we zijn optimistisch.”

Ondanks de problemen waarmee het bedrijf de afgelopen maanden in Brazilië kampte door de te snelle integratie van twee overgenomen familiebedrijven, is de topvrouw optimistisch over de kansen daar.

“We hebben de complexiteit van de markt onderschat. Het land bestaat uit allemaal verschillende staten met eigen regels. We waren al twintig jaar actief in Brazilië, maar niet op een lokaal niveau. Ook hebben we te ambitieuze doelen gesteld”, aldus Lombard.

De Braziliaanse markt blijft volgens Lombard een interessante markt. “Het bruto binnenlands product groeit zo’n 4% per jaar en de expressmarkt groeit er twee tot tweeënhalf keer zo snel.” De topvrouw zei te verwachten dat dat groeitempo de komende tijd zal aanhouden. Eerder zei het bedrijf al dat de activiteiten in Brazilië volgend jaar weer winst moeten gaan maken.

TNT berekent stijgingen in de olieprijs door aan klanten. Die nemen daardoor vaker genoegen met een minder snelle bezorging om kosten te besparen. “Het is belangrijk voor onze klanten dat de olieprijs stabiel is, want dan kunnen ze de olieprijs in hun begroting meenemen en de kosten gemakkelijker aan hun klanten doorberekenen.”