KLM, eigenaar van Martinair, bevestigt het vertrek vanUllings, maar kan nog geen verdere toelichting geven.

Ullings werd in september 2010 door een Amerikaanse rechtbank aangeklaagd voor kartelafspraken in de VS. Een vergrijp waarvoor een jaar eerder al haar rechterhand, manager Frank de Jong, was veroordeeld tot een gevangenisstraf van acht maanden.

Ullings wordt er van verdacht tussen 2001 en 2006 met concurrenten de hoogte van de brandstoftoeslagen onderling te hebben afgesproken. De maximale celstraf voor deelname aan een kartel bedraagt in de VS tien jaar inclusief een boete van een miljoen dollar.

Ullings heeft als hoofd van de vrachtdivisie onder oprichter Martin Schröder met een creatief salesteam Martinair Cargo op de wereldkaart gezet. Onder meer via bloemenvluchten vanuit Afrika, diverse strategische participaties en een flexibele vrachtvloot groeide Martinair uit tot een van de vijftien grootste vrachtvervoerders in de wereld. Martinair Cargo werd daardoor qua omzet zelfs groter dan het passagiersvervoer van het vakantiecharterbedrijf. Voor een groot aantal jaren moesten de winstgevende vrachtactiviteiten zelfs de verliezen bij de passagiersvervoer compenseren.

Ullings heeft de laatste jaren na de volledige overname door KLM gewerkt aan de integratie van het vrachtvervoer van de twee Nederlandse luchtvaartmaatschappijen. Zo werden de vier vrachtvliegtuigen van KLM, B747-400ERF’s, ondergebracht bij Martinair en de salesteams geïntegreerd.

De hoofdzetel van KLM-Cargo verhuist binnenkort naar het nieuwe kantoor van Martinair op Schiphol-Oost. Analisten zeggen dat met deze integratie, het stopzetten van de passagiersvluchten eind vorig jaar bij Martinair en de aanklacht in de VS de rol van Ullings binnen de luchtvaartmaatschappij was uitgespeeld.