Ceco Michael Schaecher: ‘We zijn bezig met het onderzoek hoe een doorstart kan worden gerealiseerd’.

Het faillissement komt niet als een verrassing voor de Duitse luchtvrachtexperts. De kleine vrachtmaatschappij kampt al enige tijd met financiële problemen en werd de afgelopen tijd in leven gehouden door een kapitaalinjectie van de nieuwe Russische minderheidsaandeelhouder Volga Dnepr (49%).

Een snelle herstart lijkt volgens de experts niet zo waarschijnlijk. Het Luftfahrt-Bundesamt bevestigt dat op basis van een EU-richtlijn uit 2008 de ‘operating license’ van ACG is opgeschort. Het betreft voorzorgsmaatregelen indien een luchtvaartmaatschappij niet meer kan voldoen aan de ‘actuele en potentiële verplichtingen voor een periode van twaalf maanden’, blijkt uit een toelichting van de Duitse luchtvaartautoriteiten.

Air Cargo Germany begon in het midden van 2009 tijdens de eerste crisis in de luchtvracht met vrachtvluchten vanaf de regionale luchthaven Frankfurt-Hahn Airport naar het Verre Oosten. Later kwamen daar bestemmingen bij in het Midden-Oosten, Afrika en Zuid- en Noord-Amerika.

In het voorjaar van 2012 belandde de vrachtmaatschappij al in financiële problemen en werd het Russische Volga-Dnepr minderheidsaandeelhouder met een stevige kapitaalinjectie. Door de tegenvallende vrachtvolumes en hoge operationele kosten lijkt de vrachtmaatschappij nu opnieuw geldproblemen te hebben.