Dat zeggen managers van luchtvaartmaatschappijen en afhandelaars op Schiphol. Het zou gaan om maatschappijen als Kalitta, AirbridgeCargo, Emirates Skycargo, Singapore Airlines Cargo en ‘enkele Chinese vrachtcarriers’ die in het komend winterseizoen (vanaf 1 november) een deel van hun huidige contingent aan vrachtslots niet meer zouden krijgen toegekend van de slotcoördinator op de Nederlandse luchthaven.
De nieuwe maatregel houdt direct verband met het bereiken van de capaciteitsgrens van 500.000 vliegbewegingen op Schiphol waardoor de dienst de zogeheten IATA-regel 80-20 strikter gaat handhaven, zegt een bron bij een gerenommeerde vrachtmaatschappij. De regel houdt in dat luchtvaartmaatschappijen 80% van de vluchten op tijd moeten hebben uitgevoerd, anders verliezen zij dit najaar hun historische slotrechten. Tot nu toe werd met die regel flexibel omgegaan op Schiphol voor de vrachtvluchten, maar met het plafond van 500.000 vliegbewegingen in zicht verdwijnt die coulance dit najaar.
Een manager wijst erop dat de maatregel in de vrachtsector grote gevolgen zal hebben. ‘Je zit in onze markt met veel tussenstops in het intercontinentale vrachtnetwerk en dan loop je automatisch vertraging op. Dit zijn geen pendeldiensten tussen Londen en Schiphol op passagegebied, maar daar worden wij nu wel mee vergeleken. Een vertegenwoordiger van een buitenlandse vrachtcarrier vreest zeker de helft van zijn vrachtvluchten te verliezen als de maatregel wordt ingevoerd ‘en voor mijn concurrenten zal het niet anders zijn’. Ook voor de vrachtafhandelaars op Schiphol zal ‘de klap gigantisch zijn’, stelt hij. ‘Dit wordt een bloedbad voor de vrachtsector als de maatregel wordt doorgevoerd.’ Zijn verhaal wordt bevestigd door afhandelaars die met het oog op de ‘lopende gevoelige gesprekken op de achtergrond’ liever niet met naam en toenaam genoemd willen worden.
Landenmanager Achim van der Graaff van Emirates Cargo Nederland zegt in een reactie nog niets officieel te hebben vernomen van de slotcoördinator. ‘Daarom ga ik er vanuit dat wij het huidige aantal van vijftien tot achttien vluchten in de week zullen behouden. Ik heb de verhalen wel gehoord en mijn hoofdkantoor in Dubai ingelicht. Zij zijn op de hoogte wat er in Nederland speelt en sturen volgende week een delegatie naar ons land om het onderwerp te bespreken met de autoriteiten.’
De slotcoördinator wil over de telefoon niet reageren op de maatregel. ‘Wij zijn niet in de gelegenheid er inhoudelijk op te reageren, maar als u ons een mail stuurt, komen wij er zeker op terug’, aldus een medewerker
Een woordvoerder van Schiphol zegt dat de luchthaven de verhalen heeft gehoord en ‘ze heel serieus neemt’. Hij wijst er verder op dat de toekenning van vluchten een zaak is van slotcoördinator. ‘Daar hebben wij geen invloed op.’
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?