Dat stelt topman Peter Gerber in een toelichting op het goede vrachtresultaat in 2017 van 242 miljoen euro. Hij is daarbij ‘optimistisch’ dat deze vervroegde uitfasering ‘gaat lukken’. De MD11F’s worden normaliter na 25 actieve dienstjaren afgestoten. Dat zou betekenen dat de laatste vrachtvliegtuigen van dit type eerst rond 2015 worden afgestoten door Lufthansa. De vrachtmaatschappij was in de jaren tachtig van de vorige eeuw de laatste grote klant van het legendarische vrachtvliegtuig, waarvan KLM-Martinair enkele jaren geleden onder druk van slechte resultaten vroegtijdig afscheid nam. Het grote verschil met de Nederlandse concurrent is dat Lufthansa de oude freighters vervangt met nieuw materieel.

Lufthansa Cargo gaat daarbij de twaalf oude MD11F’s vervangen met zeven B777F’s. Doordat de vrachtcapaciteit van dit nieuwe type vrachtvliegtuig gelijk is aan 1,6 MD11F blijft de totale vrachtcapaciteit gelijk, zegt Gerber. Lufthansa Cargo bezit al vijf B777F’s. Daarnaast is het met DHL via het gezamenlijk vrachtbedrijf Aerologic nog eens eigenaar van acht B777F’s.

Gerber sluit niet uit dat Lufthansa Cargo op termijn nog meer B777F’s zal bestellen als de marktvraag hoog blijft of nog verder zal stijgen. Hij wijst er daarbij op dat Lufthansa de sterke vrachtgroei over 2017 ‘niet had voorzien’ en het een geluk bij een ongeluk was dat de maatschappij nog kon beschikken over twaalf oude MD11F’s.

Zie ook Nieuwsblad Transport van volgende week.