Die maatregel was genomen nadat fouten waren geconstateerd in de onderhoudsrapporten. De eerste B747-8F van NCA kon op 4 juli zijn vliegdienst hervatten. De vrachtvervoerder ging er destijds vanuit dat elke dag een vrachtjumbo aan de actieve vloot kon worden toegevoegd, maar dat is niet het geval geweest. De inspecties en procedures blijken langer te duren dan eerder verwacht. Toen werd er nog vanuit gegaan dat medio juli alle vliegtuigen weer inzetbaar zouden zijn.
‘Met opzet vervalsen’
Er is meer slecht nieuws voor NCA. Zo heeft de vrachtmaatschappij van het Japanse ministerie van transport een verplichting opgelegd gekregen om de veiligheidsprocedures aan te scherpen. In een brief, die het beursgenoteerde moederbedrijf NYK aan de aandeelhouders heeft gestuurd, blijkt dat het ministerie nu uitgaat van het ‘met opzet vervalsen’ van onderhoudsrapporten bij de vrachtvervoerder en dat het niet langer gaat om slordigheden.
NCA zegt verder een derde partij te hebben ingeschakeld om de problemen in kaart te brengen en de veiligheidsprocedures te verbeteren bij de maatschappij. Verder biedt de Japanse vrachtvervoerder zijn excuses aan bij haar klanten dat het zo lang duurt voordat de complete dienstregeling kan worden hervat.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?